Den Haag steekt Scheveningen in een nieuw, luxe jasje; Ruimte voor flaneurs neemt toe

DEN HAAG, 18 OKT. Scheveningen krijgt een nieuw, luxe jasje. Dit voorjaar al werd de boulevard van een chique bestrating en fraaie zitbanken voorzien. Aan de landzijde van de badplaats verrees een bioscooptheater. Eind dit jaar opent het casino zijn deuren. Later volgt een omvangrijk appartementencomplex. En nu wil Den Haag de straten en pleinen rondom het Kurhaus voor twaalf miljoen gulden opknappen.

Doel van de herinrichting is flanerende voetgangers meer ruimte te geven en het autoverkeer terug te dringen. De trottoirs worden verbreed en belegd met zandkleurige tegels. Ook pleinen en zelfs het asfalt op kruispunten krijgen een zachtgele kleur die, zo hoopt de gemeente, automobilisten het gevoel zal geven een ander gebied in te rijden waardoor zij zich meer gast voelen in een voetgangersgebied.

Het gebied achter het Kurhaus maakt nu een rommelige indruk. Vooral door de drukke Gevers Deijnootweg met zijn auto's, trams, bussen en fietsers. Daar tussendoor moeten de voetgangers soms halsbrekende toeren uithalen om de boulevard en het Kurhaus te bereiken. De gemeente streeft naar een overzichtelijker situatie. Ze wil enkele tramhaltes samenvoegen en in de middenberm een lint van keien met duingras weghalen.

De plotselinge aandacht voor de flanerende voetganger is vooral een gevolg van het succes van de voorstelling The Phantom of the Opera, die van het jarenlang noodlijdende Circustheater weer een topattractie maakte. Van het succes profiteert heel Scheveningen mee, omdat er nu ook buiten de zomermaanden iets te verdienen valt. De plannen voorzien in een royale route voor de bezoekers van het theater naar de omgeving van het Kurhaus.

Er is ook wel kritiek op de plannen. Veel raadsleden vinden dat er in de plannen te weinig bomen en struiken zijn opgenomen. De ambtenaren brengen daartegen in dat op de zandgrond bomen niet gedijen en dat struiken veel straatvuil aantrekken en snel worden vernield. Verder hebben de ondernemers in Scheveningen weinig op met de pogingen van de gemeente om het autoverkeer terug te dringen. De badplaats moet optimaal bereikbaar blijven, vinden ze. Met het plan om een deel van de Gevers Deijnootweg te versmallen ten gunste van de trottoirs, gaan ze akkoord. Maar een ander plan om de weg op zondagmiddagen in één richting af te sluiten, wijzen ze rigoureus van de hand. Ze erkennen dat het autoverkeer op veel van die middagen volkomen vast staat, maar zoeken daarvoor andere oplossingen.

De Stichting Promotie Den Haag vindt dat op piekdagen gastvrouwen moeten worden ingezet die de automobilisten enkele honderden meters voor het strand opvangen en naar de aldaar gelegen parkeergarage verwijzen. Woordvoerder B. Vermijs van de stichting: “Die vrouwen moeten de auto's op Amerikaanse manier welkom heten. Laat ze zeggen 'welkom in Scheveningen, fijn dat u er bent, we raden u aan om hier te parkeren'. Dan ben je gastvrij bezig. Je moet Scheveningen zien als één groot attractiepark.”

Op het plein voor het Kurhaus, het Gevers Deijnootplein, reageren de ondernemers gelaten op de herinrichting. Een van de oude klachten is dat de fontein vrijwel nooit werkt. Ook verkoper H. Beusekamp van een ijskiosk op de hoek van het plein wacht af. Zijn tien vierkante meter grote kiosk moet volgens de plannen worden afgebroken. De blauw-witte kiosk belemmert het zicht op het Kurhaus voor wie Scheveningen nadert. De overbuurman van Beusekamp die in een identieke kiosk een sigarettenwinkel drijft, zal vertrekken. Beusekamp wil het liefst blijven. “Het is het enige wat ik heb”, zegt hij.

Over de herinrichting van de boulevard zijn de meeste Scheveningers goed te spreken. De tien miljoen gulden kostende opknapbeurt heeft de badplaats meer allure gegeven. Wel is helaas na een zomer gebleken dat de boulevard bezaaid is met zwarte vlekken afkomstig van uitgespuwde kaugum. De gemeente overweegt nu een 'baatbelasting' aan de ondernemers aan de boulevard op te leggen, waarmee de schoonmaakkosten kunnen worden betaald. De ondernemers voelen daar niets voor. “We gaan wel een ludieke schoonmaakactie verzinnen”, zegt woordvoerder Vermijs.