Elk vleugje wind is er een te veel voor Indurain; Spanjaard waagt geen nieuwe poging om werelduurrecord te verbeteren

BOGOTA, 16 OKT. De takken hingen doodstil aan de bomen. Het Colombiaanse wolkendek verroerde zich nauwelijks. Geen enkele papiertje dwarrelde over de wielerbaan. Het leek gistermorgen windstil in Bogota. Ideale omstandigheden voor de Spanjaard Miguel Indurain om het werelduurrecord te verbeteren. De electronische waarneming op het middenterrein zou een snelheid van drie meter per seconde hebben aangewezen, maar het excuus van zijn begeleiders klonk niet erg overtuigend. Elk vleugje wind was er een te veel voor Indurain. Na ruim een half uur fietsen hield hij het voor gezien. De dubieuze motivering voor zijn falen werd na afloop door de renner zelf onbewust in twijfel getrokken. Hij zag af van een nieuwe poging in Cali (Zuid-Colombia), waar zijn directeur-sportief Echavarri op gespeculeerd had. Als Indurain overtuigd was van de wind als oorzaak van zijn mislukte race, dan zou hij een paar dagen later nog wel een keer in het zadel willen klimmen. Blijkbaar kon hij een tweede poging niet meer opbrengen. “Het seizoen is voorbij”, zo reageerde hij gelaten. Het fantastische werelduurrecord dat Tony Rominger elf maanden geleden in Bordeaux vestigde, bleek een te hoge drempel voor de man die vooraf over onbegrensde mogelijkheden leek te beschikken. Indurain zou de afstand van 55.291 kilometer overschrijden, zo voorspelden de insiders. Was hij niet de allerbeste specialist ter wereld. En had hij Rominger niet in alle belangrijke tijdritten verslagen? De omstandigheden waren op papier gunstig voor de kopman van Banesto. Met een verzet van 6214 was hij in het voordeel tegenover de Zwitser die zijn record met 6014 had bewerkstelligd. Bovendien hoefde Indurain minder lastige bochten te rijden, aangezien de piste in Bogotà veel langer was (333 meter) dan de baan in Bordeaux (250 meter). Een ander voordeel was de hoge ligging van Colombia. De hoofdstad Bogota ligt 2.560 meter boven de zeespiegel, waardoor Indurain weliswaar minder zuurstof tot zijn beschikking had maar ook veel minder luchtweerstand tussen de spaken voelde. Rominger reed in Bordeaux op zeeniveau, op een binnenbaan. Het rijden in een overdekte hal biedt minstens zo veel voordelen als het rijden op grote hoogte, dat bewijzen de schaatsrecords van de laatste jaren. Alle klasse en alle voorbereidingen ten spijt, Indurain schoot op de wielerbaan van Bogotà zichtbaar tekort. De zeventien trainingsuren op de piste bleken onvoldoende. Hij wist zich minder goed aan te passen dan Rominger, die zich vorig jaar even onwennig had getoond op de baan. Met een minder geavanceerde fiets, met minder hooggespannen verwachtingen doorbrak Rominger de barrière van 55 kilometer. Hij verpulverde het bestaande record van Indurain, die een paar weken daarvoor de Schot Graeme Obree nog uit de boeken had gereden. Gisteren zat de Spanjaard, ondanks alles, onder zijn persoonlijke toptijd van 1994.

Het werelduurrecord is in de wielerhistorie afwisselend verbeterd door minder bekende baanrenners en wereldberoemde wegrenners. De illustere namen van Coppi, Merckx en Moser worden op de erelijst een beetje ontsierd door weinigzeggende grootheden als Ritter, Obree en Boardman. De meeste liefhebbers ervaren de verschillende achtergrond van de coureurs als een charmante bijkomstigheid. De specifieke wegrenner moet zijn gebrek aan baanervaring met pure kwaliteit compenseren.

Het record dat Indurain vorig jaar in Bordeaux vestigde, was volgens zijn begeleiders de voorbode van een spectaculaire verbetering in Zuid-Amerika. Onder leiding van dokter Padilla werd de Spanjaard klaargestoomd voor de ijle lucht. Maar de hoogtestage in het Amerikaanse Colorado was vorige maand vooral gericht op de wereldkampioenschappen op de weg. Bij de WK bewees Indurain dat het met zijn fysieke gesteldheid dik in orde was. Maar in mentaal opzicht vertoonde hij vermoeidheidsverschijnselen. Het lichaam mag perfecte registraties vertonen, als de geest niet meewerkt draaien alle computergegevens op niets uit. Door de ervaringen van de afgelopen weken dachten zijn begeleiders in de vroege ochtend de gunstigste weersomstandigheden aan te treffen. Later op de dag wil het meestal harder gaan waaien in Colombia. Daarom stond Indurain gistermorgen om drie uur naast zijn bed. Na een stevig ontbijt en enkele oefenrondjes begon hij om zes uur plaatselijke tijd aan de langverwachte recordpoging. Bij het startschot stond hij als aan de grond genageld, vervolgens kwam de moderne zwaardfiets aardig op gang. La Espada 2 zorgde voor een maximale voorsprong van twee seconden op de tussentijd van Rominger. Na vijf kilometer kon Indurain het helse tempo niet meer volhoudenen en begon de zwaardfiets te dwarrelen. Zijn achterstand op de tijd van Rominger werd per ronde groter. Halverwege de race besloot Indurain de recordpoging te staken en kon Rominger in zijn woonplaats Monte Carlo zichzelf vergenoegd een kopje thee inschenken. Zijn grote rivaal had op dat moment een achterstand van 53 seconden. Doorrijden zou slechts tot nodeloze uitputting leiden. De Colombiaanse wielerfans zagen hun droom in duigen vallen. Net als Indurain en zijn begeleiders hadden de circa vijfduizend toeschouwers de zon zien opkomen in Bogotà. Vol verwachting waren ze naar het Vélodromo gekomen. Ze begroetten hun Spaanse held met een ovationeel applaus. Opgezweept door de enthousiaste speaker scandeerden ze zijn naam. Maar de geestdrift maakte al gauw plaats voor beleefdheid. Naarmate Indurain tijd verloor op Rominger, klonken de spreekkoren minder spontaan. Nog voor achten keerde de fanatieke aanhang teleurgesteld naar huis. Op dat moment boog Echavarri zich over het probleem van het onverwachte falen van zijn pupil. De coach bleef het antwoord schuldig. “Er ging iets fout maar we weten niet wat. We moeten accepteren dat Miguel zijn uiterste best heeft gedaan.” Indurain zelf hield het werkoverleg al snel voor gezien. Na tien maanden op de weg en bijna negentig rondjes op de baan kroop hij uitgeput tussen de lakens. Morgenmiddag wordt hij al weer in Parijs verwacht, bij de presentatie van het routeschema van de komende Ronde van Frankrijk. Tourdirecteur Leblanc kan tot zijn spijt geen nieuwe recordhouder verwelkomen.

    • Jaap Bloembergen