PTT wil wanbetalers coulanter behandelen

ROTTERDAM, 13 OKT. PTT Telecom zal in de loop van volgend jaar zijn wanbetalers schappelijker behandelen. Abonnees die ook na een aanmaning niet tijdig hun rekening hebben voldaan, zullen voortaan niet meer direct worden afgesloten. Deze abonnees worden eerst nog persoonlijk gebeld. Als ze dan vertellen dat betaling onderweg is, of alsnog opdracht geven tot betaling van hun rekening geeft PTT Telecom tien dagen respijt.

PTT Telecom verwacht door deze coulantere behandeling van slechte betalers de kosten die gemoeid zijn met af- en aansluiten te kunnen halveren. Afgesloten abonnees die opnieuw worden aangesloten betalen hiervoor 75 gulden, maar dit is volgens PTT Telecom niet voldoende om de feitelijke kosten te dekken. Om welke bedragen het gaat, zegt een woordvoerder niet te kunnen aangeven. Jaarlijks sluit PTT Telecom ongeveer één procent van zijn 7,8 miljoen abonnees af omdat zij niet op tijd de telefoonnota voldoen.

De telefoonmaatschappij heeft vorig jaar geëxperimenteerd met de coulantere behandeling van 15.000 laat- en wanbetalers. De afdeling klantenservice belde hen wanneer de betalingstermijn was verstreken. Van ongeveer de helft van de betrokkenen bleek de betaling inmiddels verricht of onderweg te zijn. Nog eens 39 procent zegde toe onmiddellijk te zullen betalen, wat in de meeste gevallen ook gebeurde.

PTT Telecom is het experiment met de telefonische betaalherinnering begonnen “om de relatie met de klant te verbeteren”. Tot nog toe behandelen alleen de Britse telefoonmaatschappij British Telecom en de Australische branchegenoot hun wanbetalers op vergelijkbare wijze. British Telecom concurreert op de Britse markt met andere ondernemingen en heeft er dus alle belang bij klanten, die immers uitwijkmogelijkheden hebben, te vriend te houden. PTT Telecom krijgt mogelijk in 1997 concurrentie op de consumentenmarkt. De woordvoerder van het bedrijf noemt de nadering daarvan “niet het eerste argument” voor het jongste vertoon van klantvriendelijkheid.