O.C. Hooymeijer

Reflex Modern Art Gallery, Weteringschans 79a, Amsterdam. T/m 11 nov. Di t/m za 11-18u. Prijzen van 900 tot 8000 gulden.

's Avonds op de fiets dacht ik in een flits even dat er in Reflex Modern Art Gallery tegenover het Rijksmuseum in Amsterdam een tentoonstelling van oude meesters werd gehouden. Door de ramen leken de portretten van O.C. Hooymeijer (Vlaardingen, 1958) in de fel verlichte ruimte bedriegelijk veel op schilderijen van Rembrandt en Frans Hals. Toen ik overdag nog eens ging kijken, bleef er van die kortstondige illusie echter weinig over.

Binnen in de galerie ruikt het lekker naar olieverf. Hooymeijer heeft de verf met snelle bewegingen pasteus opgebracht. Van dichtbij zijn de doeken abstract, maar van enige afstand ontwaart men in de wirwar van kleuren en verfklodders die tegen een donkere achtergrond zijn geschilderd, koppen, witte kragen en mutsjes. De lijsten die Hooymeijer zelf vervaardigt, leveren een belangrijke bijdrage aan het effect. Ze zijn eenvoudig zwart geschilderd met een bescheiden gouden randje of rijk versierd en helemaal verguld. Een erg goede timmerman is Hooymeijer niet, hij mist zichtbaar het geduld en de precisie van de echte handwerksman.

Hooymeijer is niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) die zich waagt aan een hedendaagse interpretatie van oude meesters. Een bekend voorbeeld is de Engelse schilder Francis Bacon, wiens beklemmende portretten naar Velazquez' Paus Innocentius X tot de hoogtepunten van de twintigste-eeuwse schilderkunst behoren. In de portretten van Hooymeijer is geen spoor van enige diepgang te ontdekken. Hij herhaalt met veel flair een oppervlakkige trucje, dat het in een etalage goed doet, maar als kunst snel verveelt.

    • Din Pieters