NS-politie gaat staken na afwijzen van eisen

UTRECHT, 13 OKT. De vakorganisaties van de spoorwegpolitie hebben besloten dat 330 man personeel vanaf morgenochtend in staking gaat. Deze beslissing volgt op een afwijzing vanmorgen door de raad van bestuur van de NS van de eisen van de spoorwegpolitie. De actie duurt tot zondag middernacht. Het rijdend personeel van de NS, machinisten en conducteurs, heeft inmiddels laten weten het protest te steunen.

De NS-top noemt de opstelling van de vakbonden “onredelijk”. Volgens woordvoerders van de vakbonden laten de NS hier een kans liggen. “Maar we spelen het hard en zullen indien nodig ook na maandag doorgaan met de acties”, aldus een woordvoerder. De NS-politie vergadert morgenvroeg in Utrecht en komt zondagnacht weer bijeen om een beslissing te nemen over het vervolg. De acties zullen vooral te merken zijn bij het vertrek van supporterstreinen op zondag, in nacht- en discotreinen.

Gisteren bood de NS-directie aan een onderzoek in te stellen naar de noodzakelijke sterkte en de positie van het onderdeel spoorwegpolitie binnen de NS-organisatie. Voor de duur van het onderzoek zou het personeel op het huidige aantal (395) worden gehandhaafd. De politiemensen namen geen genoegen met dit voorstel, omdat ze verlies van banen vrezen. Zij willen dat hun dienst een zelfstandig onderdeel van de NS wordt, onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van de raad van bestuur. De politiemensen hebben geen vertrouwen in de leiding van Beveiliging Services waar ze nu onder vallen. De directeur hiervan zou onmiddellijk moeten vertrekken.

Sinds de opsplitsing van de NS na de verzelfstandiging moet het (daaruit voortgekomen) NS-beveiligingsbedrijf contracten sluiten met andere NS-onderdelen, zoals NS Reizigers en NS Stations. De spoorwegpolitie ondervindt hierbij concurrentie van particuliere beveiligingsdiensten. Dat is volgens de politie een verslechtering omdat het personeel van deze diensten geen opsporingsbevoegdheid heeft.

Pagina 7: Ook andere sectoren van spoorwegen ontevreden

De Spoorwegpolitie is niet het enige bedrijfsonderdeel van NS waar ontevredenheid heerst. Eerder deze week toonden vrijwel alle medewerkers van NS Reizigers (het onderdeel dat het personenvervoer verzorgt) in de Randstad zich bijzonder ontevreden over het eigen produkt. Zij klaagden er in een enquête over dat zij de dupe worden van allerlei storingen en vertragingen waar ze zelf geen enkele invloed op hebben.

Ook de werknemers aan de loketten van het spoorwegbedrijf zijn ontevreden. Een actiecomité voorziet sluiting van een groot aantal stations en verkooppunten van kaartjes naar het buitenland. De NS zeggen overigens dat daarover nog geen besluiten zijn genomen. Het verkooppersoneel, dat vorig jaar ook al actie voerde, dreigt op korte termijn in verzet te komen.

De gevolgen van de politiestaking voor de begeleiding van supporterstreinen lijken mee te vallen. Volgens de KNVB zouden de supporters van Feyenoord, dat tegen Willem II in Tilburg speelt, deze zondag toch al met de bus of met eigen vervoer reizen vanwege spoorwerkzaamheden bij Dordrecht.

Ajax zet dit weekend extra 'stewards' in op de treinen waarmee supporters naar Enschede afreizen voor het duel FC Twente-Ajax. Er rijdt geen zogeheten combi-trein (één kaartje voor zowel de trein als de wedstrijd) omdat bij wedstrijden van Ajax in het oosten van het land veel supporters uit de regio de wedstrijd bezoeken, aldus de woordvoerder.

Volgens een woordvoerder van de FSV zal de staking van de Spoorwegpolitie behalve voor supporterstreinen vooral gevolgen hebben voor het reizen met de nachttreinen en de zogeheten disco-treinen. De Spoorwegpolitie zorgt normaliter voor extra begeleiding in die treinen en op de stations wanneer zich ongeregeldheden voordoen. Wel zijn er volgens de FSV plannen gemaakt om een minimale bezetting op enkele stations te garanderen. Dat zal gebeuren op vier plaatsen: Zwolle, Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam. Verder blijft de centrale meldkamer gewoon open. De woordvoerder van de bonden zei te verwachten dat wanneer de conducteurs in actie komen dit zal gebeuren uit solidariteit met de Spoorwegpolitie en niet omdat zij zich zonder Spoorwegpolitie onveilig zouden voelen.