'Hollandse' Rabo zoekt geld in VS

NEW YORK, 13 OKT. “Jammer dat het vandaag zo heiig is”, zegt Charles Trainor, manager bij de Rabobank in New York, tijdens de lunch. “Anders heb je hier altijd zo'n prachtig uitzicht.” Het uitzicht vanaf de 64ste verdieping van het Rockefeller Center valt inderdaad tegen. Het Empire State Building is nog goed te zien maar van het World Trade Center zijn alleen de contouren te zien.

Een team van vijf man legt deze week in drie dagen enkele duizend mijlen af om Amerikaanse institutionele beleggers en vermogensbeheerders warm te maken voor leningen aan de Rabobank, die zich graag afficheert als de meest Nederlandse van de drie grootbanken in Nederland. Op dit moment heeft de bank nog geen plannen om een beroep op de kapitaalverschaffers te doen maar dat kan volgens R. Arthur Arnold, hoofd van het groepsmanagementcomité, binnen zes tot twaalf maanden wel het geval zijn. Het gaat de Rabo om bankpapier met een looptijd van 1 tot 10 jaar.

De Amerikaanse roadshow van de bank had New York als eerste halte, gevolgd door Hartford en Boston. Morgen zijn Minneapolis en Chicago aan de beurt. Onder begeleiding van de klassieker 'You'll Never Walk Alone' wordt eerst een filmpje vertoond met veel oerhollands: een fietser, een boer op de brink, een blond klein meisje en ai, nu zit de fietser vast in de tramrails. Zijn dat de gevaren van de grote stad? De zaal vol bankiers en vermogensmanagers geeft geen krimp.

In bepaalde sectoren van de internationale financiële wereld is de Rabobank goed bekend en bankiers benijden de bank om zijn AAA-waardering. Die waardering krijgen banken van kredietwaarderingsbureaus en de Rabobank, Deutsche Bank en Union Bank of Switzerland (UBS) zijn de enige banken in de wereld die van alle bureaus (S&P, Moody's, IBCA en Bankwatch) de hoogste waardering krijgen.

Bij anderen in de bankwereld is de Rabobank alleen van naam bekend maar is er sprake van een zekere schuwheid. De Rabobank is ondanks zijn snelle internationale expansie van de laatste jaren nog steeds een coöperatie en geeft - zeker in Amerikaanse ogen - maar heel weinig prijs van wat zich in de keuken van de bank afspeelt. Vandaar dat de Rabobank de boer op moet om vertrouwen te wekken. Het bedrijf heeft dat eerst gedaan in Europa en Japan en nu is de VS aan de beurt.

Onder de genodigden gisteren in New York waren grote beleggingsfondsen als Dreyfus en Vanguard maar ook Teachers Insurance Fund en UBS Asset Management. Morgan Stanley, dat bij het uitgeven van bankpapier vaak als broker-dealer fungeert, had de lunch in Rockefeller Center voor Rabo georganiseerd. Het zaaltje puilde uit en laatkomers moesten aan inderhaast aangeschoven tafels plaatsnemen.

De Rabobank is druk bezig met een expansie in Noord-Amerika. In een paar jaar tijds zijn nieuwe branches geopend in Chicago, Mexico Stad en Atlanta. Canada staat voor medio 1996 op het programma. Het bedrijf is actief in de agro-business maar breidt nu ook langzaam uit naar transport, gezondheidszorg en communicatie.

“Rabobank, an AAA bank in an AAA country”, heet de presentatie van Arnold. Voor bescheidenheid is bij dit soort gelegenheden geen plaats. Arnold legt uit hoe het coöperatieve systeem werkt, hoe alle winsten binnen de groep blijven en dat daar en van de spaarders het investeringskapitaal vandaan komt. “Dit vereist een enorme discipline”, zegt Arnold: “Wij kunnen ons daarom geen fouten veroorloven.” Tijdens zijn presentatie laat Arnold merken dat bankiers niet van verrassingen houden en zeker de conservatieve Rabobank niet. Een onverwacht grote winst maakt bankiers net zo hard aan het schrikken als een onverwacht verlies. De buitengewone winststijging van 14,3 procent in 1994 schijnt intern voor nogal wat commotie te hebben gezorgd “maar”, aldus Arnold, “we kregen het niet verder omlaag”.

In het kader van de financiering voor dit jaar en volgend jaar wil de Rabobank de basis verbreden. Het bedrijf, dat aan Nederlandse guldens verwacht 4 tot 6 miljard nodig te hebben, kan niet meer afhankelijk zijn van alleen nationale spaartegoeden en pensioenfondsen. Daarom zijn er na presentaties in Europa en Japan de presentaties in de VS. De samenstelling van de fondsen waaruit de Rabo put is sterk aan het wijzigen. Drie jaar geleden was het nog voor 85 procent Nederlandse guldens, nu is dat percentage nog maar 34 procent en het aandeel van de dollar is 15 procent. De Rabo verwacht dat dat aandeel flink zal stijgen maar daar heeft het de hulp van de institutionele beleggers bij nodig. Tot slot daarom de oproep van Arnold: “Koop bij ons!”

    • Lucas Ligtenberg