Spoorwegpolitie dreigt directie met wilde acties

UTRECHT, 12 OKT. De Spoorwegpolitie heeft vanmorgen het vertrouwen opgezegd in de directie van NS Beveiligings Services. De agenten dreigen met wilde acties als de NS-top niet met garanties voor werkgelegenheid komt.

Het personeel van de Spoorwegpolitie maakt zich zorgen omdat vacatures niet meer worden ingevuld. Van de 395 arbeidsplaatsen zijn er thans maar 330 bezet. De werkdruk is daardoor veel te hoog, vinden de agenten. De Spoorwegpolitie geeft de schuld aan het NS-beveiligingsbedrijf. Dat moet de werkgelegenheid waarborgen door contracten te sluiten met andere NS-onderdelen, zoals NS Reizigers en NS Stations.

Een delegatie van de vakbonden en ongeveer tweehonderd leden van de Spoorwegpolitie boden de directie van NS Beveiliging vanmorgen een petitie aan. Omdat een gesprek met directeur J. Seij van NS Beveiliging niets opleverde, besloten de vertegenwoordigers van vakbonden en politiemensen naar de Raad van Bestuur te stappen. Rond het middaguur werd dit overleg afgebroken en tot vier uur geschorst. Over het verloop van de onderhandelingen is nog niets bekend. De Spoorwegpolitie heeft met wilde acties gedreigd wanneer er geen garanties worden gegeven.

Ook het verkooppersoneel bij de NS is ontevreden. Het actiecomité Loketpersoneel heeft voor morgen ludieke acties aangekondigd om te protesteren tegen het voornemen om de loketten op tachtig stations te sluiten. Ook is het comité verbolgen over de plannen van de NS-directie om zestig procent van alle balies buitenland te sluiten.

De lokettisten vrezen ook voor concurrentie binnen het spoorwegbedrijf. De NS is begonnen met de exploitatie van een eigen winkel, Wizzl. Omdat het winkelpersoneel is ondergebracht in een aparte bv en met een goedkopere cao werkt, zijn de lokettisten bang dat zij op den duur zullen moeten verdwijnen.

Volgens een woordvoerder van de NS hoeft het loketpersoneel zich geen zorgen te maken. “Het personeel heeft een werkgelegenheidsgarantie gekregen. Lokettisten die in de nieuwe winkels worden ingezet, blijven onder dezelfde voorwaarden werken. Wel vragen wij enige flexibiliteit. Zo moeten lokettisten bijvoorbeeld bereid zijn om op een andere standplaats te gaan werken.”

Afgelopen maandag eiste een meerderheid van het NS-personeel in de Randstad maatregelen om de dienstverlening aan reizigers te verbeteren. Door de werkzaamheden aan het spoor komen treinen te vaak te laat, vond het personeel. Uit een enquête van de ondernemingsraad (OR) van NS Reizigers in de Randstad bleek dat de conducteurs, machinisten, lokettisten en perronsopzichters steeds vaker te maken krijgen met boze reizigers.

De OR gaat vandaag met de regio-directie NS Reizigers om de tafel zitten om de klachten te bespreken. De directie zal dan ook de handtekeningen in ontvangst nemen van meer dan tweeduizend NS-personeelsleden, die aan de enquête meededen.