Spoorwegen

“Wie is de baas?”, vragen de NS zich af in de titel van haar huis aan huis verspreide 'privatiseringsfolder'. Dit is zout in de wonde. Een greep uit de overige titels, getoetst aan de Hilversumse omstandigheden.

“NS wordt zelfstandig. Er gaat heel wat gebeuren.” Dat hebben we hier gemerkt. We hebben nu één directe èn bruikbare trein naar Amsterdam CS in plaats van de vier voordat de nieuwe dienstregeling inging.

“Onrendabele lijnen. Ze redden het wel.” Er werd met de verbindingsverslechtering naar Amsterdam een vervoersterugval ingecalculeerd van ongeveer 5 procent. Hoe maak je iets rendabels onrendabel? De slogan zegt het bijna treffend: “We moeten ons maar zien te redden”.

“Prettiger reizen per Intercity. Het reizen per Intercity wordt steeds leuker.” Dat klopt... Die stopt hier niet meer. Wel rijden er nu acht (!) intercities per uur Hilversum voorbij; mede daardoor zijn de spoorbomen 36 minuten per uur dicht. Dus: “Zo simpel moet het in de toekomst worden”.

En dan de 'Thalys'. “Supersnel door Europa.” Waar ligt dat werelddeel, sinds het spoorisolement van 28 mei jl?

Nogmaals: “Wie is hier de baas?” Iedere Hilversummer zal meteen begrijpen hoe het zit. “We gaan ervoor”, op het verkeerde spoor.

    • Gert Ruijer Hilversum