Parijs krijgt derde vliegveld

PARIJS, 12 OKT. De regio Parijs krijgt een derde vliegveld, verder weg van de stad dan de bestaande vliegvelden Orly en Roissy-Charles-De-Gaulle. Over de lokatie moet nog een gevecht worden gevoerd tussen lokale overheden die werk willen aantrekken en burgers die rust willen.

De Franse regering, die gisteren het besluit bekend maakte, deed tegelijkertijd een cryptische uitspraak over Roissy. De exploitant van het grote vliegveld ten noord-oosten van de stad, Aéroports de Paris, dringt al jaren aan op een derde startbaan. Zij voorziet 5 à 600.000 vluchten per jaar in 2030, tegen 300.000 vorig jaar. Omwonenden klagen steen en been over het niet-aflatende geraas van dalende en opstijgende vliegtuigen. De regering heeft nu beslist dat er geen derde starbaan komt, maar parallel aan de twee bestaande banen (in oostelijke richting) komen twee kortere, nieuwe banen, uitsluitend bestemd voor landende vliegtuigen. Daardoor kan het verkeer in theorie worden verdubbeld, al wordt dat niet gezegd.

Wat dit in de praktijk voor de omwonenden betekent is niet duidelijk. Voorlopig hebben zij hun strijd allerminst gestaakt. “De belangen van 350.000 mensen worden opgeofferd voor de grandeur van Frankrijk”, reageerde hun voorzitter.

Om de regio-bewoners tegemoet te komen is bepaald dat vanaf 31 maart lawaaiïge vliegtuigen tussen 23 u 30 en 6 uur niet meer landen of vertrekken op Roissy-Charles de Gaulle. Op Orly, waar de bebouwing nog dichter om het vliegveld staat, geldt die regel al. Uitbreiding van Orly komt niet aan de orde, er is geen meter terrein vrij.

De Franse regering zag zich al jaren gesteld voor de vraag hoe het toenemend luchtverkeer op Parijs effectief kan worden afgewikkeld. Nu verwerkt Roissy 28,5 miljoen passagiers per jaar, Orly 26,6 miljoen. Men gaat uit van een jaarlijkse groei met vier procent en praat over 80 miljoen reizigers die na de eeuwwisseling Parijs moeten kunnen passeren. Met de maatregelen ten gunste van Roissy hoopt men tijdelijk de groei te kunnen opvangen. Een nieuw vliegveld buiten het 'Ile de France' moet de verdere ontwikkelingen ruim baan geven.

Voor passagiersverkeer gooit Noord-Frankrijk (Amiens) hoge ogen. Daar zit men op een half à een heel uur per hoge snelheidstrein van zowel Roissy als de stad Parijs. Ook Chartres (ten zuidwesten), Beauvais (noord-westen), Orléans (zuid-westen) en Vatry (oosten, tussen Reims en Troyes) zijn genoemd. Chateauroux in de regio Centre presenteert zich als de ideale nieuwe plek om vracht voor heel Frankrijk op te vangen. Voor passagiers is die overigens dunbevolkte streek te ver weg van de hoofdstad.

De regering heeft ook aangekodnigd vuile en lawaaiïge vliegtuigen zwaarder te gaan belasten om daarmee isolatie-projecten versneld te kunnen betalen.

    • Marc Chavannes