OVERAL PESTHERRIE

“Laatst wilde ik lekker rustig snuffelen op de kantoorafdeling van V & D, maar dat was onmogelijk; uit de speakers kwam muzak, uit de belendende muziekafdeling dreunde house, en de televisies braakten ook lawaai uit. Ik heb er de bedrijfsleider bij gehaald en gevraagd of hij vond dat hij dit zijn klanten aan kon doen.” Lia Verhaar, oprichter en voorzitter van de stichting BAM (wij Bestrijden Akoestische Milieuvervuiling) is niet de eerste en de enige die zich “ziekzwakkotsmisselijk” ergert aan opgedrongen achtergrondmuziek in winkels, zwembaden, restaurants, touringcars, wachtkamers, rondvaartboten, musea, toiletten etc. etc. In het comité van aanbeveling van de dit jaar opgerichte stichting zitten mensen als Lenette van Dongen (“we raken er steeds meer aan gewend te horen in plaats van te luisteren”), Yvo de Wijs, Drs P., Jules de Corte en Louis Andriessen (“Overal achtergrondmuziek leert mensen af naar muziek te luisteren”).

Is het niet de droge beat uit de walkman van je buurman in de trein, dan is het een ergerlijk dom muziekje door de telefoon terwijl je je wilt concentreren op het komende gesprek. Is het niet de snelle wagen compleet met stampende geluidsinstallatie, of de tuinverlichting met ingebouwde geluidsboxjes, dan is het wel de achtergrondmuziek in documentaires en radioprogramma's, zelfs als mensen praten. “Waar houdt het op? Alles, alles wordt tegenwoordig gelardeerd met bonken”, verzucht Verhaar. Het is aantasting van je vrijheid, vindt BAM: “Je hebt geen keus, niet in de soort muziek, niet in het volume, en je kunt al helemaal niet zeggen, 'ik hoef dit niet'.”

BAM strijdt voor recht op stilte door bedrijven en instellingen aan te schrijven. “Men meent nog altijd dat de klant het op prijs stelt, maar òf die hoort het al lang niet meer, òf hij heeft er last van”, aldus Verhaar. Ook het personeel wordt er soms hartstikke gek van, weet ze uit de brieven die de stichting ontvangt, en volgens haar komt het zelfs voor dat mensen ontslag nemen omdat ze niet willen werken in een voortdurende dreun.

Sympathisanten kunnen kaartjes bestellen met boodschappen als 'Dit is een uitstekend restaurant. Het eten smaakt naar meer, maar .. uw muziek naar minder', of 'Waarom gaat de verkoop van textiel toch altijd gepaard met zo'n klere(n)herrie?'. Wie de moed niet heeft om er iets van te zeggen laat achteloos zo'n kaartje achter. Positief reageren kan ook met 'Dit is een compliment aan u. Want u dringt ons geen achtergrondmuziek op. We komen dus graag terug.'

Stichting BAM, postbus 329, 5670 AH Nuenen, 04927-60274. Donateurs van de Stichting krijgen twee keer per jaar een bulletin.