Heineken koopt meerderheid in Slowaakse brouwer

AMSTERDAM, 12 OKT. Het bier- en frisdrankenconcern Heineken heeft een belang van 66 procent gekocht in de Slowaakse brouwerij en mouterij Zlaty Bazant (de 'Gouden Fazant'). De brouwerij is de grootste van de vijftien bierproducenten die het land telt. Het belang is verworven door een aandelenemissie van 100 procent door Zlaty Basant op te nemen. Dat belang is na die emissie aangevuld tot 66 procent door de koop van 17 procent van de aandelen die in handen waren van een maatschappij van de Slowaakse staat.

Zlaty Bazant verkoopt bier onder het gelijknamige merk, en heeft een bescheiden export naar Tsjechië. De brouwerij telt 600 werknemers en zette in 1994 voor omgerekend 33 miljoen gulden om. Heineken wil het merk Zlaty Bazant versterken en de al in gang gezette uitbreiding van de brouwerij tot 1 miljoen hectoliter (1994 670.000) en van de mouterij tot 60.000 ton (1994 27.000) per jaar, voortzetten. Zlaty Bazant vormt samen met Topvar, Saris en Martin de kopgroep op de Slowaakse markt van in totaal 5 miljoen hectoliter.

De overname door Heineken past in de strategie van het concern om de activiteiten in Centraal-Europa uit te breiden. In 1991 nam de onderneming de Hongaarse brouwerij Komárom over, die gemoderniseerd is en waarvan de capaciteit inmiddels fors is uitgebreid. Verder heeft het Nederlandse bedrijf een belang in de Poolse brouwerij Zywiec en in Zagorka in Bulgarije.

Slowakije is met een consumptie van rond 100 liter bier per hoofd van de bevolking een van de middelgrote biermarkten in Oost-Europa. Tsjechië, waar Heineken nog geen voet aan de grond heeft, is wat consumptie per hoofd van de bevolking betreft de grootste biermarkt, met rond 140 liter per hoofd per jaar. Dat is meer dan in het Westeuropese bierland Duitsland, waar gemiddeld 120 liter wordt gedronken, hoewel in Zuid-Duitsland dat gemiddelde oploopt tot rond 220 liter.

Heineken is de eerste buitenlandse brouwer in Slowakije. Vanmorgen maakte de Britse brouwer Bass bekend de eerste te zijn die een meerderheidsbelang verwerft in een Tsjechische brouwerij. Het Britse concern neemt een belang van 55 procent in Vratislavice, de grootste brouwerij van Noord-Bohemen. Ook koopt Bass een belang van 34 procent in Ostravar, dat de op een na grootste brouwer is in de regio Noord-Moravië. Bass had al veertig procent in handen van de Praagse brouwerijen, de op een na grootste van Tsjechië.

Een woordvoerder van Heineken zei vanmorgen dat het brouwerijconcern geïnteresseerd is in een Tsjechische brouwerij, maar dat er nog geen concrete aanwijzingen zijn voor een overname in dat land. Zowel Heineken als Bass noemden vanmorgen geen bedragen bij de overnames.