Dure koffiemerken verliezen marktaandeel

UTRECHT, 12 OKT. Douwe Egberts, Kannis & Gunnink en Van Nelle, de duurdere koffiemerken van Sara Lee/DE, hebben in het afgelopen jaar terrein verloren op de Nederlandse koffiemarkt. Het marktaandeel van Sara Lee/DE, de zelfstandige dochteronderneming van Sara Lee Corporation in de Verenigde Staten, zag het marktaandeel het afgelopen boekjaar dalen van 72 tot 69 procent.

De Nederlandse marktleider zette zeven procent minder koffie af. Volgens president-directeur F. Meysman zet de consument bij hoge koffieprijzen zuinig koffie. “De gootsteen is onze belangrijkste klant”, zei hij gisteren in een toelichting op de jaarcijfers.

Behalve de hogere koffieprijzen, die de consument soms bewegen tot de overstap naar een goedkoper merk, speelde de concurrentie van frisdranken Sara Lee/DE parten in een boekjaar (dat eind juni werd afgesloten) met een warme zomer.

Sara Lee/DE, verliest al langer terrein in Nederland. In het boekjaar 1992/93 lag het marktaandeel op 75 procent. Meysman, die via enquêtes van het marktonderzoeksbureau Nielsen wekelijks op de hoogte blijft van de kracht van zijn merken, is ervan overtuigd dat hij weer marktaandeel zal gaan terugwinnen.

Sara Lee wordt op de Nederlandse koffiemarkt gevolgd door Aholds koffiebrander Marvelo (het merk Perla heeft een aandeel van 12,5 procent) en De Drie Mollen dat met onder meer Gala koffie acht procent van de markt in handen heeft. In Nederland wordt jaarlijks 115 duizend ton koffie geconsumeerd, 8,5 kilo per hoofd van de bevolking.

Op buitenlandse markten boekt Sara Lee/DE meer succes. Meysman maakte gisteren bekend dat het minderheidsbelang in de Griekse koffieproducent Bravo tot 100 procent wordt uitgebreid. Bravo heeft in Griekenland een marktaandeel van 40 procent en een omzet van ongeveer 50 miljoen gulden.

Sara Lee/DE, dat zich deze zomer nog op de vlakte hield over de ontwikkelingen van de consumentenprijs voor koffie, was gisteren duidelijker. Als de prijsdaling op de koffiemarkt zich voortzet kunnen de koffieprijzen opnieuw omlaag.