Codis voegt zich bij Vendex/Markant

De kersverse inkoopcombinatie van Vendex Food Groep en Markant Foodmarketing krijgt een nieuwe partner, Codis. Deze supermarktorganisatie brengt met onmiddellijke ingang haar inkoopactiviteiten in bij het Vendex-Markant samenwerkingsverband Radar Food.

Codis telt als in- en verkooporganisatie ongeveer 450 deelnemers. Daarin zijn opgenomen Volumemarkt, E markt, Stipt en De Thuiswinkel. Codis is goed voor een jaarlijkse consumentenomzet van 800 miljoen gulden.

Radars marktaandeel groeit hiermee van 17 tot 19 procent, goed aan een consumentenomzet van 9 miljard.

Markant Foodmarketing exploiteert winkelformules als Golff, Attent, Boni, Meermarkt, TopTien en de SRV rijdende winkels. Het betreft in totaal meer dan 2000 winkeliers. Ook de zelfbedieningsgroothandels Sligro en Ven zijn bij Radar aangesloten.

Vendex bezit een meerderheidsbelang van 60 procent in Radar. Het resterend belang is in handen van diverse Markant-grossiers. De Vendex Food supermarktketens (zoals Edah, Basismarkt en Dagmarkt) worden niet beleverd. Die winkelketens doen dat zelf, en via de centrale inkoop van Vendex. Wel koopt Vendex Food import-, bulk- en grote-merkenartikelen voor Radar in.