Parijzenaars op straat in ademnood door dichte smog

PARIJS, 11 OKT. De Parijse autoriteiten hopen dat vandaag meer mensen het openbaar vervoer zullen nemen. Aanleiding: een recordniveau van 483 microgram stikstofdioxyde (NO2) in de lucht. De grens van de zelden gehaalde alarmfase drie (400) werd gisteren ruim overschreden. De minister van milieu bereidt een wet voor die zulke vuile lucht verbiedt.

De zonnige algemene stakingsdag van gisteren bood een verplichte buitenkans om te gaan fietsen. Het parcours en de omgeving van de ambtenaren-mars vormden een natuurlijk wandel- en fietsgebied, bijvoorbeeld in de afgezette Rue Saint-Antoine bij de Place de la Bastille. Waar de straat overgaat in de Rue de Rivoli, en de auto's weer mochten rijden, begon de hel.

Anne-Marie, werkzaam bij de Place de la Concorde, was bijna van haar fiets gevallen: “Je keel werd dichtgeknepen, zo smerig was de lucht. Het voelde alsof je ongetraind zwaar was gaan hardlopen.” Haar collega Jean was komen lopen door de Rue de Rivoli: “Ik ben na een paar blokken gevlucht naar achterstraten, op zoek naar een beetje lucht om te ademen.”

De record-vervuiling van de lucht van gisteren en vandaag is een nieuw hoogtepunt uit een steeds frequentere opeenvolging van waarschuwingen aan bejaarden, astmalijders en ouders-met-kleine-kinderen om binnen te blijven en 'hun medicijnen te nemen'. Burgemeester Tiberi van Parijs heeft kort geleden een plan gepubliceerd dat veel zorgelijke waarnemingen en aanbevelingen, en ideeën voor betere voorlichting bevat, maar geen enkele concrete maatregel tegen het (vracht)autogebruik.

Op nationaal niveau heeft minister van milieu, Corinne Lepage, tot voor kort advocaat gespecialiseerd in milieuzaken, vòòr het eind van het jaar een wetsontwerp beloofd. Daarin zouden misschien verbodsmogelijkheden in geval van extreme luchtvervuiling worden opgenomen. Het idee is nog lang geen wet, gezien de kracht van de auto-lobby in Frankrijk - de regering ging net weer door de knieën door een aankoop-premie op nieuwe auto's in te stellen. Met als argumenten: werkgelegenheid, veiligheid èn het milieu.

Diezelfde regering handhaafde overigens de fiscale bevoordeling van diesel. Die is zo sterk en geldt al zo lang dat ruim de helft van de Franse personenauto's op diesel rijdt. De extra roet en stikstofoxyden die dat voortbrengt worden zelden of nooit in de discussies over de ondraaglijk vuile lucht betrokken. Al erkent iedereen dat uitlaatgassen de hoofdoorzaak zijn van de vette smogdeken die Parijs vandaag weer aan Athene doet denken.

    • Marc Chavannes