Omnummeren kost bedrijven miljoenen

ROTTERDAM, 11 OKT. De telefoniste van de PTT Telecom-inlichtingendienst Telecom moet zelf ook nog aan de operatie wennen. De vraag wat het nieuwe netnummer van Arnhem is, wordt pas na veel geblader in de Omnummergids beantwoord. “Vreselijk, het gaat nog niet echt handig,” zegt ze. Arnhems oude nummer was 085, nu is dat 026.

In de Gelderse hoofdstad staat het hoofdkantoor van chemiereus Akzo Nobel. Toen bekend werd dat de nummers zouden veranderen, werd bij Akzo Nobel een projectgroep ingesteld die “nadacht over de consequenties”, aldus woordvoerster E. Baars. De kosten voor Akzo Nobel zijn moeilijk in geld uit te drukken. Het gaat vooral om vergadertijd. Alle managers en klanten van Akzo Nobel, ook die in het buitenland, zijn op de hoogte van de omnummering. Toch bellen vele mensen nog over de nieuwe nummers van Akzo Nobel, zegt een telefoniste van het hoofdkantoor.

ITT Gouden Gids bv, uitgever van de bekende gele telefoongidsen voor bedrijven, heeft extra kosten van naar schatting één tot twee miljoen gulden gemaakt. De zesentwintig Gouden Gidsen verschijnen gespreid over het jaar. Wanneer een adverteerder in verschillende edities reclame wil maken, moet zijn advertentie tot twee keer toe gewijzigd worden, vertelt directiesecretaris S. Janmaat. Dat heeft een hoop handwerk gekost. Maar de nummers van de gratis vermeldingen (“de ziekenfondsletters”) “hoefden gelukkig niet met de hand gewijzigd te worden.” Daar zorgde de computer voor.

Volgens schattingen van VNO/NCW kost de omnummering de Nederlandse bedrijven enkele miljarden guldens. Andere bedrijven hadden juist voordeel van de omnummering, zoals stickerfabrikanten. Er zijn “eigenzinnige types” die kleine correctiestickertjes op hun oude visitekaartjes plakken. Een medewerker van stickerbedrijf ADZ in Vlissingen: “Die mensen doen zulke dingen als het een dubbeltje goedkoper is. En het resultaat ziet er ècht niet uit.” ADZ drukt ook folders, briefpapier en visitekaartjes, maar veel extra drukwerk heeft het bedrijf niet aan PTT Telecom te danken. Hooguit een paar procent meer omzet.

Ook beletteringsbedrijf J. van den Bosch uit Dordrecht merkt weinig van de verandering. Het bedrijf belettert onder meer bedrijfsauto's en reclameborden. “Het is moeilijk aan te geven, maar het aantal opdrachten valt een beetje tegen,” zegt een medewerkster. Wellicht komt dat, doordat Dordtse nummers alleen een 6 erbij krijgen, waardoor Dordtenaren weinig moeite zullen hebben een oud nummer naar een nieuw om te rekenen.

Fabrikant Posthumus in Amsterdam heeft meer geluk. Deze stempelmakerij “heeft het ontzettend” druk. Het aantal opdrachten is naar schatting met driehonderd procent toegenomen. “Het lijkt wel een gekkenhuis,” zegt medewerker.

Albert Heijn verkoopt sinds twee weken zogeheten numculators, apparaatjes die de nieuwe nummers automatisch opzoeken. Tachtig procent van de voorraad van 250.000 stuks is inmiddels verkocht.