Excuses Cantona voor 'verschrikkelijke fouten'

ROTTERDAM, 11 OKT. “Hello, I want to make an apology.” Engels met een zwaar Frans accent, de oogopslag van een kleine jongen die heel stout is geweest. Eric Cantona kijkt recht in de camera, zijn gezicht is close-up in beeld. De veelvuldig in opspraak geraakte Franse voetballer van Manchester United biedt in een reclameboodschap voor Nike de televisie-kijker zijn excuses aan voor een paar “verschrikkelijke fouten” die hij het afgelopen jaar heeft gemaakt.

Zo verontschuldigt hij zich voor een wedstrijd van vorig jaar die zijn club met 5-0 won, maar waarin hij slechts één keer scoorde. In een ander duel, tegen Newcastle, schoot hij een bal een paar centimeter naast de verkeerde kant van de paal. En in een treffen op Wembley slaagde hij er niet in een hattrick te scoren. “Ik weet dat dit gedrag onacceptabel is en ik beloof dat ik dergelijke fouten niet opnieuw zal maken. Thank you.” Cantona verdwijnt uit beeld en maakt plaats voor het logo van sportkledingfabrikant Nike.

Met geen woord rept het enfant terrible over de karatetrap die hij begin dit jaar uitdeelde aan een toeschouwer in de uitwedstrijd tegen Crystal Palace en waarvoor hij ruim een half jaar werd geschorst. Ook over de reeks andere incidenten waar hij in zijn voetbalcarrière bij betrokken is geweest, laat Cantona zich niet uit.

De commercial is de derde in een campagne die bedacht is door het reclamebureau Wieden & Kennedy in Amsterdam. In de eerste, getiteld Eric's Story, biecht Cantona de 'slechte' dingen op die hij heeft begaan (hij verwijst bijvoorbeeld naar een manager die hij ooit “a bag of shit” noemde). De tweede gaat over racisme in de sport. De derde commercial werd afgelopen zaterdag voor het eerst in Nederland vertoond. Vanavond, vlak voor het duel van Oranje tegen Malta, wordt de reclameboodschap op Nederland 2 opnieuw uitgezonden.

Volgens een persbericht van Wieden & Kennedy zijn de commercials “eenvoudig en eerlijk”. In Engeland wordt daar anders over gedacht. Zo schrijft de Daily Mirror in een commentaar over de laatste commercial, die in Engeland zijn première beleefde bij de terugkeer op de voetbalvelden van de speler, dat Cantona “een groot voetballer is maar een beroerd ambassadeur voor de voetbalsport”. De krant vindt dat zowel de advertentie als Cantona, die circa 200.000 pond (ruim 500.000 gulden) per jaar verdient aan zijn reclame-activiteiten voor Nike, een rode kaart verdienen.

Ook veel televisie-kijkers toonden hun ongenoegen over de commercial. De voorzitter van de National Federation of Football Supporters Clubs noemde de reclame “ziek en overbodig”. “Cantona had oprechte excuses moeten aanbieden of zijn mond moeten houden.” Een woordvoerder van Nike is erg tevreden over de laatste commercial. “Het is Cantona op zijn best.”