Douwe Egberts in hoger beroep tegen Hongarije

UTRECHT, 11 OKT. De Hongaarse dochter van Sara Lee/DE, Douwe Egberts Compack, is in hoger beroep gegaan tegen de Hongaarse staat.

Het bedrijf verzet zich tegen de boete van 2,6 miljoen gulden die het in november 1994 kreeg opgelegd wegens het onnodig verhogen van de koffieprijzen in de periode van medio juni tot 1 november 1994. DE Compack zou daarbij volgens de Hongaarse autoriteiten een combine hebben gesloten met vier andere concerns, waaronder Nestlé en Suchard.

Sara Lee/DE, onderdeel van het Amerikaanse Sara Lee Corporation, presenteerde vanmorgen zijn jaarverslag over het boekjaar 1994/95. Het bedrijf behaalde een nettowinst van 701 miljoen gulden, 3,4 procent meer dan het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat steeg met 2,3 procent tot 913 miljoen gulden. Zonder het effect van de lagere wisselkoersen zou het bedrijfsresultaat met 7,4 procent zijn gestegen. De onderneming is in Nederland bekend door zijn merken Douwe Egberts, Van Nelle, Pickwick, Zwitsal, Zendium en Brylcreem.

DE Compack moet in februari 1996 voor het eerst in hoger beroep voor de rechter in Hongarije verschijnen. De hele procedure kan nog wel zo'n twee tot drie jaar duren, aldus een woordvoerder van Sara Lee/DE in Utrecht.

De bedrijven kregen een vordering van in totaal 388 miljoen Hongaarse forint (in november 1994 6,5 miljoen gulden) opgelegd. Douwe Egberts moet daarvan als marktleider in Hongarije zo'n 40 procent betalen. (ANP)

Sara Lee/DE maakte vanmorgen tijdens een toelichting op de jaarcijfers bekend dat het in Griekenland het koffiebedrijf Bravo overneemt. Sara Lee had al 49 procent van de aandelen van Bravo in handen. Bravo is marktleider in de Griekse markt voor verpakte koffie. Daarnaast heeft Sara Lee/DE van de Indiase overheid toestemming gekregen om in dat land deel te nemen in de joint venture Transelektra (insecticiden), met als partner de Indiase Godrej Group. In Uruguay heeft Sara Lee recentelijk de onderneming Nuvó Cosmeticos overgenomen, marktleider op het gebied van directe verkoop van cosmetica-produkten. Het bedrijf, gevestigd in Montevideo beschikt over 12.000 onafhankelijke vertegenwoordigers voor de distributie van cosmeticaprodukten, parfums en toiletartikelen.