Zeescheepvaart drukt winst van Nedlloyd sterk

ROTTERDAM, 10 OKT. Scheepvaart- en transportconcern Nedlloyd heeft zijn winst voor dit jaar fors naar beneden bijgesteld. Vorig jaar behaalde Nedlloyd een netto winst exclusief baten en lasten van 107 miljoen gulden. Het resultaat voor 1995 zal “belangrijk lager” zijn, aldus het concern. Analisten verwachten bij Nedlloyd een winstval van 30 procent. Eerder dit jaar ging bestuursvoorzitter Leo Berndsen nog uit van een winst die op zijn minst gelijk zou zijn aan die van 1994.

Voor 1995 verwacht Nedlloyd een positief saldo van eenmalige baten en lasten van 100 miljoen gulden. Het concern dat momenteel zo'n 70 zeeschepen in de vaart heeft houdt regelmatig geld over aan de koop- en verkoop van schepen.

Beleggers reageerden geschokt op de profit-warning van Nedlloyd. Het aandeel Nedlloyd sloot gisteren op de Amsterdamse beurs op 46,60 gulden, 8,40 gulden minder dan de openingskoers. Vanochtend ging daar nog eens 3,80 gulden van af op 42,80, waardoor Nedlloyd onder de laagste jaarkoers op 31 maart van 43,30 gulden uitkwam.

De directie van Nedlloyd meent de winstprognose te moeten afzwakken door tegenvallende ontwikkelingen bij Nedlloyd Lijnen, de zeescheepvaart-sector van het bedrijf. Nedlloyd constateerde vooral in de maanden juli en augustus een lagere volumegroei op de container-lijndiensten naar het Verre Oosten en de oostkust van de Verenigde Staten. Vanaf 1 januari start Nedlloyd een derde wekelijkse afvaart naar het Verre Oosten vanuit Rotterdam.

De tegenvallende vraag naar scheepsruimte heeft volgens een directeur van Nedlloyd te maken met de afvlakking van de export van Europa naar het Verre Oosten en de Verenigde Staten. Nedlloyd kan weinig invloed uitoefenen op de omvang van het ingezette scheepsvolume, omdat de rederij de routes naar het Verre Oosten en Amerika verzorgt met een aantal andere rederijen in alliantieverband.

Volgens directeur P. Bijvoets van Nedlloyd Lijnen verwacht het concern echter toch een aanzienlijke groei in de containervaart ten opzichte van vorig jaar. Maar de operationele kosten zijn in een aantal havens door 'opstoppingen' excessief gestegen. “We werken aan een aantal oplossingen zodat we binnen afzienbare tijd een verbetering verwachten”, zegt Bijvoets.

Analist Cees Haasnoot van Stroeve Effectenbank noemt de reactie van de financiële wereld op de winstbijstelling van Nedlloyd “wat overdreven allemaal.”

“Schepen die noodgedwongen in havens moeten blijven liggen kosten handen met geld”, verklaart Haasnoot. “Bovendien praat je over een cyclisch fonds. Dan komt zo'n mededeling hard aan. Maar wanneer het wat beter gaat schiet de winst ook zo maar weer met tientallen miljoenen guldens omhoog. De lage dollar kost Nedlloyd dit jaar een slordige 40 miljoen gulden. Dat heeft het bedrijf met zijn operationele bedrijfsvoering aardig weggepoetst. De zaak overziende lijkt me daarom dat er bij Nedlloyd niets ernstigs aan de hand is.”