Philips krijgt in Zuidoost-Azië toegang tot elektronische tolwegen; Singapore laboratorium bij aanpak file

SINGAPORE, 10 OKT. Victor Loh, president van Philips Singapore, loopt dezer dagen zo trots als een pauw door zijn kantoor nu hij een hele belangrijke opdracht voor zijn concern heeft binnengesleept. Het elektronicaconcern kreeg als leider van een consortium van vier bedrijven de opdracht toegewezen een systeem voor rekening-rijden in Singapore te ontwikkelen en te installeren.

Philips zette daarmee een grote stap in zijn meest favoriete groeimarkt in de wereld, die in het Verre Oosten. En Victor Loh plaatste zo de kroon op zeven jaren van onderzoek en lobbywerk binnen Philips Singapore. En er was nog meer waar de ambitieuze Singaporees trots op kon zijn, want vanuit Eindhoven kwam eind vorige week het bericht dat Philips in Singapore een nieuw hoofdkantoor zal openen vanwaaruit de activiteiten van de verschillende Philips-landenorganisaties in Azië voortaan worden gecoördineerd.

Met de opdracht voor ontwikkeling en installatie van het systeem voor rekeningrijden is in totaal 197 miljoen Singapore dollar gemoeid (circa 225 miljoen gulden). Daarvan strijkt Philips een aanzienlijk deel op, al wil het concern niet vertellen hoeveel precies. Maar belangrijker dan deze inkomsten voor Philips is het feit dat het bedrijf nu betrokken is bij het eerste electronische tol-wegen systeem in de wereld. En als Philips deze opdracht goed uitvoert, liggen straks de vervolgopdrachten voor het oprapen, is de verwachting.

Het is niet toevallig dat de opdracht voor het eerste systeem voor rekening-rijden in de wereld uit Singapore komt. Deze stadstaat loopt al jaren voorop in de ontwikkeling van plannen en systemen om het auto-verkeer in de hand te houden. In het land wordt sinds 1975 gewerkt met een systeem waarbij automobilisten die het drukke zakencentrum van Singapore inwillen met een auto verplicht zijn om een speciaal toegangsbewijs te kopen. Dit papieren bewijs, dat de automobilist duidelijk zichtbaar aan de binnenkant van zijn voorruit moet plakken, kost een paar gulden en is verkrijgbaar bij vaste verkooppunten. Op de punten waarop de auto's het zakencentrum binnenrijden, controleren agenten in speciale huisjes of de auto's wel of niet een toegangsbewijs hebben. Overtreding wordt bestraft met een boete van circa honderd gulden.

Singapore ontmoedigt het bezit van een auto verder door hoge belasting te heffen op de aanschafprijs. Iedere automobilist in de stadstaat heeft een zogeheten 'certificate of entitlement'(COE) nodig voordat hij überhaupt met zijn auto de weg op mag. Zo'n COE kost vaak net zoveel als de nieuw-waarde van een auto. Auto's van tien jaar en ouder mogen alleen onder speciale voorwaarden nog gereden worden en kennen bovendien een dubbele wegenbelasting die op kan lopen tot ruim drieduizend gulden per jaar.

Dit systeem heeft het kleine Singapore, waar drie miljoen mensen wonen op een oppervlakte vergelijkbaar met de provincie Utrecht, jarenlang geholpen om het verkeer tot een minimum terug te dringen. Files komen er amper voor, al is door de stijgende welvaart de afgelopen jaren het autobezit in de stadstaat gegroeid tot ruim 650.000 stuks.

Door dergelijke aanpak van problemen wordt Singapore door veel landen in het Verre Oosten gezien als een soort laboratorium. Systemen die door de Singaporese regering worden geïmplementeerd, en succesvol blijken, worden vaak door landen als Maleisië, Thailand, Vietnam, Indonesië en de Filippijnen gecopieerd. In al deze landen groeien de economieën de laatste jaren explosief en ontstaat er een grote middenklasse in de bevolking die steeds massaler auto's en motoren aanschaft. De file-problemen die daaruit voortkomen, zijn immens. Verkeersopstoppingen in en rond steden als Bangkok, Kuala Lumpur of Manila zijn langer dan waar ter wereld.

Ook Nederland studeert al enige jaren op een vorem van rekening-rijden, waarmee de files in met name de Randstad kunnen worden beperkt.

Singaporees Victor Loh is bekend met deze problemen en beseft de strategische waarde van de binnengehaalde opdracht. Stap 1 is nu gezet voor Philips, succesvolle uitvoering van het project is de volgende stap. Want uiteindelijk, weet Loh, hangt daar het toekomstige succes voor Philips in het rekening-rijden vanaf.