Philips krijgt groot contract in Singapore; Voor systeem rekening-rijden

SINGAPORE, 10 OKT. Philips heeft in Singapore een contract in de wacht gesleept voor ontwikkeling en installatie van een systeem voor rekening-rijden. Met de opdracht is een bedrag van ruim 225 miljoen gulden gemoeid.

Het Nederlandse elektronicaconcern leidt een consortium van vier bedrijven dat door de Singaporese regering is uitverkoren om de opdracht uit te voeren. Naast Philips maken Mitsubishi Heavy Industries en Miyoshi Electronics uit Japan en CEI Systems & Engineering, een onderdeel van de Singapore Technology Group, deel uit van het consortium. De groep kreeg ook het onderhoudscontract voor de eerste vijf jaar ter waarde van bijna 45 miljoen gulden toegewezen.

De opdracht voor Philips wordt door analisten in het Verre Oosten gezien als “zeer belangrijk”. Philips krijgt de kans samen met partners het eerste elektronische tolweg-systeem ter wereld te ontwikkelen. “Wanneer Philips deze opdracht succesvol uitvoert, kan het de komende jaren meer aanvragen tegemoet zien voor installatie van dergelijke tol-systemen in het Verre Oosten, omdat hier de snel expanderende economieën steeds grotere verkeerscongestie veroorzaken”, zei een analist van Kay Hian James Capel Securities in Singapore vanmorgen. Ook in Nederland en andere Westeuropese landen is veel belangstelling voor een systeem van rekening-rijden.

Het tolweg-systeem van Philips, dat eind 1997 in Singapore in werking treedt, werkt met zogeheten smart cards (een soort credit-card met chip) die aan de binnenkant van de voorruit van de auto moet worden bevestigd. Wanneer de auto onder een elektronische scanner op wegen in drukke delen van de stadstaat doorrijdt, 'leest' deze scanner de smart-card. Vervolgens wordt via de kaart een bepaald bedrag in rekening gebracht aan de automobilist. Dit bedrag wordt afgetrokken van het krediet dat op de aan de kaart verbonden rekening staat. Met dezelfde kaart kunnen automobilisten ook bij benzinestations, in supermarkten en in restaurants betalen.

Met de toekenning van de opdracht aan Philips eindigt een strijd die in 1993 begon waarin drie internationale consortia vochten om het contract dat Singapore aanbood. Na twee testrondes kregen Philips en zijn partners het contract uiteindelijk toegewezen, hoewel de offerte die het consortium voorlegde 12 miljoen Singapore dollar (bijna 14 miljoen gulden) duurder uitviel dan dat van het consortium dat werd geleid door het Amerikaanse General Electric. Volgens G. Menon, woordvoerder van het Singaporese ministerie van transport, viel de keuze op het Philips-consortium “na afweging van de kosten, de voordelen en de betrouwbaarheid van de drie systemen.”

    • Max Christern