Personeel: NS bedient klant slecht in Randstad

UTRECHT, 10 OKT. De meerderheid van het uitvoerend personeel van de NS in de Randstad vindt de kwaliteit van de dienstverlening onvoldoende. Door de werkzaamheden aan het spoor komen de treinen veel te vaak te laat. De reizigers reageren steeds geprikkelder op de vertragingen, zo merken de conducteurs, machinisten, lokettisten en perronopzichters.

Dit blijkt uit een enquête van de ondernemingsraad (OR) van NS Reizigers in de Randstad. Van de 3.500 NS-medewerkers in de Randstad hebben er 1.972 aan het onderzoek meegedaan. Op drie na eisen alle NS'ers maatregelen om de dienstverlening aan de reizigers te verbeteren.

Volgens B. Groen, secretaris van de OR, moet het personeel met steeds minder mensen meer reizigers opvangen. “Het probleem is dat we vaak zelf niet voldoende geïnformeerd zijn over werkzaamheden en stremmingen. Dan kun je de passagiers niet fatsoenlijk te woord staan.”

Groen meent dat de problemen rechtstreeks verband houden met de verzelfstandiging van de NS. “De verbeteringen aan de infrastructuur worden te snel doorgevoerd. Bovendien is de communicatie binnen de NS sinds de verzelfstandiging ver te zoeken. De verkeersleiding laat soms al treinen voorrijden, terwijl de spoorwerkers nog niet klaar zijn.”

Vanmiddag is de regio-directie NS Reizigers in de Randstad met de OR om de tafel gaan zitten. De OR eist dat de werkzaamheden aan de infrastructuur in een lager tempo worden uitgevoerd. Groen hoopt dat de directie met toezeggingen komt om de werkdruk te verlichten. Volgens een woordvoerder van de NS zijn de huidige werkzaamheden aan het spoor nodig om vertragingen en storingen te voorkomen. “De investeringen zijn hard nodig, omdat de overheid twintig jaar lang te weinig heeft gedaan aan het net. Volgend jaar komen de grootste projecten gereed en dan zal de overlast grotendeels voorbij zijn.”

De woordvoerder heeft begrip voor het personeel. “Het is een moeilijke periode, maar we kunnen de winkel nu eenmaal niet een jaar dicht doen.” De NS zal volgens hem de maatregelen aanscherpen om de overlast te verlichten. Zo zullen bij stremmingen meer bussen rijden en worden extra mensen ingezet om de reizigers in te lichten.