Mogelijkheden voor Arnhems vliegveld

Voorzitter Th. Aris van de Air Transport Association of the Netherlands ziet mogelijkheden voor een luchthaven ten oosten van Arnhem. Dat vliegveld kan wat hem betreft zelfs op Duits grondgebied komen, in de buurt van Emmerich.

Aris zei dat vandaag bij de opening van het Nederlands Luchtvaart College in Hoofddorp. Hij pleitte ervoor de handen ineen te slaan met de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen om de komst van een dergelijk vliegveld te bestuderen.

Gevreesd wordt dat Schiphol, ook na de aanleg van een vijfde baan, onvoldoende capaciteit biedt. De overheid heeft een grens gesteld van maximaal 44 miljoen passagiers en 3,3 miljoen ton vracht. Als de groei van de luchtvaart echter in het zelfde tempo doorgaat, is Schiphol in de volgende eeuw snel aan de top van zijn capaciteit.

De KLM heeft al aangegeven ook een ander Europees vliegveld als thuishaven te willen hebben. Aris wil zelf een nieuwe investering die tot het jaar 2150 voldoet. Volgens hem is het ook mogelijk een nieuwe luchthaven in de Noordzee aan te leggen. Hieraan kleeft voor de vracht echter een groot nadeel, omdat de goederen vervolgens nog door het land moeten worden vervoerd, in een overbevolkt land als Nederland een groot probleem.

Een luchthaven tussen Arnhem en Emmerich ziet Aris als een “gunstige lokatie”. Zo hebben de vliegvelden in het Duitse Ruhrgebied een beperkte capaciteit en denken de Duitsers ook over uitbreiding.