Joan Baez' protest kan nog lang mee

Concert: Zangeres Joan Baez en haar band. Gehoord: 9/10 Paradiso, Amsterdam.

Bij sommige mensen kun je er rustig even tussenuit piepen, desnoods voor twintig jaar. Je schuift weer aan en praat gewoon door waar je gebleven bent. Of haakt weer aan bij het refrein, zoals bij zangeres Joan Baez (54) die weliswaar niet meer het lange haar van toen draagt, maar voor de rest wonderbaarlijk zichzelf is gebleven. Op From the Heart, een live-registratie uit 1975, zingt ze folk-klassiekers, protestsongs, country rock en luisterliedjes, en gisteren in Paradiso deed ze dat weer.

Dat 'I have already paid', de slotregel van de oude song 'Diamonds & Rust' die geïnspireerd was op haar relatie met Bob Dylan, in Paradiso veranderd blijkt in 'I take the Diamonds', bewijst dat toch niet alles hetzelfde gebleven is, al zingt Baez nog steeds met de voeten bloot en een kettinkje om de linkerenkel. Dat ze het hele concert op haar kruk blijft zitten, mag haar vergeven worden, dat haar krachtigste protest nu kindermishandeling in plaats van oorlog geldt is begrijpelijk, het past bij Amerika's gerichtheid naar binnen, met alle respect voor bemiddelaar Holbrooke in de Bosnië-kwestie.

De grootse verrassing is eigenlijk dat Baez niet slechter zingt dan toen en misschien zelfs beter dan ooit. De enorme 'knik' naar het falsetto-register met bijbehorend irritant vibrato is bijna verdwenen, haar 'natuurlijke' geluid lijkt tegelijkertijd voller geworden. Joan Baez heeft een stem waar elke leeftijdsgroep jaloers op kan zijn: er is geen puistje of kraaiepootje op te bekennen. Dat de onvermijdelijke 'community singing' pas tegen het eind werd ingezet met Gracias a la Vida was ook al winst: de kennis van de Spaanse taal bleek in Paradiso heel gering.

Ook het meer recente repertoire kwam dank zij de passende begeleiding door twee gitaren plus percussie en de beheerste 'vocal harmonizing' heel behoorlijk over, zoals bleek uit Welcome me, City of Angels van de Indigo Girls. Die laatsten zijn ook te horen op Ring Them Bells, Baez' laatste cd, live opgenomen in de Newyorkse Bottom Line. Met daarop ook de song 'Your Aging well', een titel die ze rustig op zichzelf mag betrekken. Want als Joan Baez zo doorgaat met zingen en oppast bij het oversteken wordt ze vast 94. Met haar gouden keel volkomen intact.