AH schrapt Nederlands rundvlees

ZAANDAM, 10 OKT. Albert Heijn stapt half februari volledig af van de verkoop van Nederlands snij-rundvlees en gaat over op de verkoop van Noordiers Greenfields vlees. Het bedrijf zegt dat die keus vooral is gebaseerd op de voorkeur van de consument. Die zou de kwaliteit van het vlees en de leefomstandigheden van de dieren doorslaggevend vinden.

Albert Heijn heeft de Nederlandse leveranciers inmiddels op de hoogte gesteld van het besluit. Een woordvoerder van het Produktschap voor vee en vlees noemt het besluit van Albert Heijn een klap in het gezicht van de Nederlandse rundvleessector. “De Nederlandse rundveehouders leveren een mooi produkt. Het is droevig dat nu een grote klant zijn heil in het buitenland zoekt, vooral omdat de Nederlandse rundveehouderij het erg moeilijk heeft”, aldus een woordvoerder.

Met de overschakeling op Greenfields rundvlees zegt Albert Heijn de laatste stap te hebben gezet in een proces dat in 1986 begon. Het concern voerde toen op beperkte schaal Greenfields in. Dat assortiment is langzamerhand uitgebreid. “Omdat steeds meer klanten een voorkeur blijken te hebben voor de kwaliteit van het Greenfields vlees is het assortiment in de loop der jaren gestaag uitgebreid”, aldus Albert Heijn.

Greenfields runderen worden in Ierland gehouden op boerderijen die zijn aangesloten bij het Farmers Quality Assurance Scheme (FQAS). Daarmee worden garanties gegeven omtrent huisvesting, voeding, gezondheid, medicijngebruik en milieu. Onafhankelijke instanties voeren de controle daarop uit. In tegenstelling tot het intensieve karakter van Nederlandse rundveehouderijen is in Ierland over het algemeen sprake van extensieve bedrijven.

Dat Greenfields vlees 30 cent per honderd gram duurder is dan het Nederlandse vlees speelt voor de consument niet zo'n rol, meent een woordvoerster van Nederlands grootste supermarktketen.

Albert Heijn verkoopt in ons land momenteel 11 procent van alle Nederlandse kippe-, varkens- en rundvlees.