Nettorama verliest kort geding tegen brouwer Grolsch

ROTTERDAM, 7 OKT. Bierbrouwer Grolsch mag voorlopig aan supermarkten blijven voorschrijven tegen welke prijs bier aan consumenten wordt verkocht. De president van de rechtbank in Almelo bepaalde gisteren dat discount-supermarkt Nettorama ten onrechte Grolsch-bier verkoopt onder de bodemprijs die de bierbrouwer heeft vastgesteld.

Nettorama had een kort geding aangespannen tegen Grolsch om de bierbrouwer te dwingen zijn leveringen aan de discounter te hervatten. Grolsch had de levering van bier aan Nettorama gestaakt nadat de discounter bier verkocht onder de bodemprijs die Grolsch aan zijn cliënten voorschrijft.

Fabrikanten en retailers zien het conflict tussen Nettorama en Grolsch als een belangrijke testcase. Als wat Nettorama - 19 vestigingen in het zuiden en oosten van het land - doet normale praktijk wordt, dreigt een prijzenslag die de toch al lage marges voor fabrikanten en retailers in Nederland nog verder uitholt. Fabrikanten en supermarkten maakten begin jaren tachtig vrijwillige prijsafspraken en sindsdien heerste rust aan het Nederlandse prijzenfront.

Nettorama-directeur J.Th. Bastmeijer wist gisteren nog niet of zijn bedrijf beroep zal aantekenen tegen het vonnis. Bastmeijer zei dat zijn bedrijf met de prijsverlagingen “toch heel wat in gang heeft gezet”. Nettorama verkoopt naast bier ook een aantal andere produkten onder de bodemprijs en retailers als Van den Broek en Edah zouden dat voorbeeld al hebben gevolgd. “Ik verwacht niet dat andere bedrijven aanstaande maandag als gevolg van deze uitspraak ons aan de bodemprijs gaan houden”, zei Bastmeijer. Multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heineken, in tegenstelling tot Grolsch actief in vele landen, hebben veel meer te maken met anti kartelwetgeving van de Europese Unie. Heineken heeft Nettorama al laten weten geen actie te ondernemen tegen de prijsverlagingen van de discounter, zo zei Bastmeijer.

De rechter verwierp het argument van Nettorama dat het met de prijsverlaging vooruitloopt op de plannen van minister Wijers van economische zaken. Wijers wil prijsafspraken verbieden in de nieuwe Wet Economische Mededinging, die nu voor advies bij de Raad van State ligt. “Het gaat naar ons oordeel te ver om nu al op die wetswijziging (...) vooruit te lopen”, zo oordeelde president mr. H. Drewes.

Ook het argument van Nettorama dat Grolsch andere supermarkten wel kortingen toestaat via zegeltjes, Air Miles en andere spaarsystemen, vond geen gehoor bij de rechtbankpresident. Het argument van Nettorama gaat volgens de rechter niet op omdat zogenoemde loyaliteitssytemen als Air Miles “geen echte prijskortingen” geven. “Deze systemen geven naar ons voorlopig oordeel meer een illusie dat men wat goedkoper inkoopt dan dat men dat in werkelijkheid ook doet.”

Ook is de prijsafspraak tussen Grolsch en Nettorama niet in strijd met anti-kartelwetgeving. Nettorama had aangevoerd dat de bodemprijs het gevolg is van prijsafpraken tussen fabrikanten en supermarkten in 1983, tussen de Stichting Merkartikel en het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). Maar Grolsch was in 1983 geen lid van de Stichting Merkartikel en maakte al jarenlang prijsafspraken met Nettorama. Bovendien woog voor de rechter zwaar dat Nettorama de afgelopen jaren steeds akkoord ging met de bodemprijs die Grolsch voor het bier vaststelde.

Een woordvoerder van Grolsch zei gisteren dat het bedrijf hoopt dat Nettorama zo snel mogelijk de bodemprijs weer zal hanteren, zodat levering van het bier weer mogelijk wordt. Nettorama betrekt het Grolsch-bier momenteel van een andere leverancier. Nettorama-directeur Bastmeijer zei bang te zijn dat het vonnis van de rechtbank voor Grolsch aanleiding zal zijn die leverancier te gaan aanpakken.