Bellen over studieproblemen is populair

UTRECHT, 7 OKT. De telefoon gaat in het kantoor van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) in Utrecht. Een student heeft een brief gekregen van de Informatie Beheer Groep (IBG) uit Groningen die de studiebeurs uitbetaald. Hij moet zijn beurs van september terugbetalen omdat hij niet stond ingeschreven bij zijn universiteit. Wat moet hij nu? “Je moet het bedrag terugbetalen, maar je kunt je per 1 november weer inschrijven”, adviseert Joery van den Steenhoven. “Dan heb je ook weer recht op studiefinanciering.”

Van den Steenhoven is een van de twintig vrijwilligers van de Studentenlijn van de Studentenvakbond. Sinds de telefoonlijn, nummer 030-313029, vorig jaar oktober werd opengesteld, belden honderden studenten met vragen en klachten over hun studiebeurs, de ov-studentkaart, huisvesting en onderwijs. Soms boekt de vakbond dankzij de klachtenlijn een succes. Zo belde vorig jaar een studente die na een jaar hbo over wilde stappen naar een universitaire studie. De universiteit wilde haar niet toelaten als zij geen hbo-diploma kon laten zien. Dat kreeg zij pas in oktober in plaats van in september. Te laat voor het begin van het nieuwe studiejaar. “Ritzen stelt er nu een onderzoek naar in”, zegt Juppijn Haffman, coördinator van de klachtenlijn.

Na een uur gaat de telefoon opnieuw. Een meisje dat drie maanden in het buitenland wil gaan studeren vraagt zich af of zij voor die periode een beurs krijgt als uitwonende student. Zij woont namelijk nog bij haar ouders. “Ik denk dat zestig procent van de mensen die bellen zulke informatieve vragen hebben”, zegt Haffman. “Nee, ik vind het geen domme vraag. Kennelijk is de voorlichting over de studiefinanciering niet duidelijk genoeg. Als ik zelf niet hier actief zou zijn zou ik het ook niet allemaal weten.”

Maar waarom bellen studenten dan niet de steunpunten voor studiefinanciering die speciaal daarvoor in het leven zijn geroepen? “Dat ligt emotioneel anders”, vindt Haffman. “Wij zijn zelf student. We hebben ook te maken met tempobeurs en een ov-studentenkaart. We weten hoe het is.” Van den Steenhoven denkt dat de medewerkers van de steunpunten vaak zelf slechter op de hoogte zijn van alle nieuwe regels. “Dat is geen onwil. Het verandert zo snel, dat kun je bijna niet meer bijhouden. We zullen bovendien sneller iets goed uitzoeken.”

Een paar jaar geleden, toen de studentenvakbond incidenteel een klachtenlijn openstelde, gingen veel klachten over de uitbetaling van studiebeurzen en de chaos bij de Informatie Beheer Groep. Dat lijkt nu voorbij, aldus Van den Steenhoven. “We zijn absoluut geen vijanden van elkaar. De Informatie Beheer Groep is blij als wij ze kunnen vertellen welke regels onduidelijk zijn. Dan leggen zij die in hun informatiekrant opnieuw uit, zoals bijvoorbeeld de vergoeding voor de ziektekostenverzekering.”

Nu studenten dit jaar de helft van hun studiepunten moeten halen om de tempobeurs te mogen houden, zal het aantal klachten over de onderwijsinstellingen toenemen, verwacht Maurice Mommen, ook vrijwilliger bij de studentenlijn. “Sommige studenten halen de temponorm niet omdat ze nog geen keuzevak kunnen volgen. Of zij krijgen een conflict over hun stage en hebben daarom niet genoeg studiepunten.”

Een bestuurslid van de LSVb loopt binnen. “Ik krijg een afhaalbericht voor mijn ov-studentenkaart”, zegt zij boos. “En ik heb twee maanden geleden al een bericht gestuurd dat ik dit jaar geen studiefinanciering wil, dus ook geen ov-kaart. Wat zijn het toch een stel stommelingen.”

    • Eva Rensman