Een Monet voor de mafia

David Ramus: Thief of light. Uitg. Harper Collins, 320 blz, ƒ 45,30

Thief of light is een thriller over moord, hebzucht en vervalste meesterwerken. Held - en slachtoffer - van deze debuutroman van de Amerikaan David Ramus is Adrian Sellars, een corrupte kunsthandelaar uit New York. Om zijn heroïne-verslaving te kunnen bekostigen, verkoopt de antiquair van onder de toonbank valse Renoirs en Monets. Als de schilder van de vervalsingen bij een uit de hand gelopen inbraak wordt vermoord, komt Sellars in de problemen. De bestelde waterlelies van Monet kan hij niet leveren. De Japanse opdrachtgever, een vooraanstaand lid van de yakuza, neemt met excuses echter geen genoegen. Hij liquideert de compagnon van de kunsthandelaar en eist binnen een week alsnog zijn 'Monet', desnoods een echte.

David Ramus (39) hoefde voor zijn thrillerdebuut weinig research te doen. Zijn uitgever schreeuwt althans van de daken, dat Ramus in een vorig leven verslaafd was aan drugs en als kunsthandelaar een fortuin verspeelde toen de markt instortte. Met een aantal schuldeisers en de politie op zijn hielen ging Ramus in oktober voor de computer zitten en schreef zijn eerste boek. Bij zo'n persbericht gaan de bellen op de redacties van Amerikaanse talkshows vast rinkelen.

In Thief of light komen twee fascinerende werelden bij elkaar. Zowel het drugs- als het kunstcircuit van de grote stad zet Ramus op overtuigende wijze neer. Ongeloofwaardig alleen is de snelle gedaanteverwisseling van de hoofdpersoon. De lezer knippert met zijn ogen en Jules Deelder is veranderd in Bruce Willis. In de weke, permanent in hoger sferen vertoevende kunsthandelaar blijkt een ongekende vechtersbaas schuil te gaan die in de volgende Die hard-film niet zou misstaan. Sellars ontkomt aan aanslagen, ontsnapt uit het ziekenhuis, en rekent bloedend uit vele gaten af met een vileine gangsterbende. Maar een kniesoor die daarom maalt, want Thief of light is een zeer onderhoudende thriller. Behendig als een routinier houdt Ramus de vaart er in en zorgt hij voor voldoende verrassende wendingen. In de spectaculaire slotscène, tijdens een gala-veiling bij Christie's, trekt Ramus alle registers open. Dan blijkt hoe ongenuanceerd wreed de Japanse mafiosi zijn. Voor hun knoflook kauwende Italiaanse collega's doen zij geenszins onder.

    • Arjen Ribbens