Ansuya Blom

Galerie Van Gelder, Planciusstraat 9B, Amsterdam. T/m 25 okt. Di t/m za 13-17.30u. Prijzen van ƒ 3900,- tot ƒ 12.300,-.

Een van de slechtse vragen die je een dichter kunt stellen is waar zijn poëzie vandaan komt, want dat levert bijzonder warrige antwoorden op. Alleen de slimmere of meer ervaren dichter komt meestal met de juiste reactie, en die is dat hij het antwoord op die vraag juist met het gedicht heeft willen geven. Wie de schilderijen van Ansuya Blom bekijkt die bij Galerie Van Gelder worden geëxposeerd, voelt regelmatig die zelfde drang: om te vragen waar de doeken over gaan - juist omdat Bloms werk een enigszins mysterieuze, veelbetekenende uitstraling heeft. Dat verlangen naar betekenis wordt versterkt doordat verschillende voorwerpen en symbolen regelmatig in Bloms schilderijen terugkeren. Zo duiken er een paar keer voetjes op, zijn er veel planten te zien en beeldt Blom regelmatig een stelsel van 'kamers' af, die door buizen met elkaar in verbinding staan en waar op de bodem soms wat vloeistof is achtergebleven. Daarmee suggereren al deze elementen een gesloten wereld waarin alle voorwerpen een eigen betekenis hebben, maar wat die precies is, daar mag de toeschouwer naar raden.

Soms is Blom licht humoristisch: bijvoorbeeld in De tuin van Men. en Mevr. F, waarin de voetjes net boven het gras blijven hangen, wat een aardige verwijzing naar Co Westerik oplevert. De indruk die achterblijft is er echter een van poëzie en mysterie, maar ook van wazigheid. Blom heeft naast haar 'symbolen' een voorkeur voor mensfiguren die als schimmen zijn geschilderd, of maakt armen die groeien uit een ei-vormige zwarte vlek. Daarnaast dragen maar liefst zeven van de werken op de tentoonstelling de titel Fenomeen, wat het gevoel van zweverigheid alleen maar versterkt. De doeken van Ansuya Blom zijn mooi en stemmig geschilderd, maar laten net zo'n gevoel na als het kijken naar een yoga-oefening - stemmig en rustgevend, maar op den duur word je er wat week van.