Unilever sluit Noors ijsbedrijf als gevolg van felle concurrentie

RUD/ROTTERDAM, 5 OKT. Unilever heeft in Noorwegen met zijn ijsverkoop een flinke zeperd gehaald. Elders is het concern op ijsterrein succesvol, maar in Noorwegen is het van de markt gedrukt.

Het Noorse distributiebedrijf GB Norge - onderdeel van Unilever - wordt gesloten. Eind augustus besloot het moederconcern de activiteiten in Noorwegen stop te zetten. Voor de 25 personeelsleden is een sociaal plan opgesteld. Unilever zet jaarlijks 8 miljard gulden aan ijs om.

“We hadden problemen met de distributie”, zegt Trond Mathisen, directeur van GB Norge. Unilever startte de onderneming in maart 1992, maar kreeg geen voet aan de grond door felle concurrentie, in het bijzonder van Norsk Iskrem. Dat bedrijf begon in 1992 een felle reclamecampagne via de media voor het eigen ijs en tegen importijs. GB Norge importeerde vanuit Zweden het merk GB en de welbekende Magnum. Norske Iskrem is in Noorwegen al sinds 1947 op de markt. “Het was een campagne met een zeer nationalistisch karakter”, aldus Mathisen.

Norske Iskrem heeft een marktaandeel van 47 procent. Branchegenoot Hennig Olsen heeft ongeveer een derde van de markt en Drammens 15 procent. Het Noorse ijs zou zijn gemaakt met echte Noorse grondstoffen, zoals echte room. Daarmee was het volgens Norske Iskrem van betere kwaliteit dan de “margarineprodukten uit het buitenland”, zo luidde de reclameboodschap. Ook stuitte GB Norge op de hechte relaties die de Noorse ijsproducenten hebben met hun winkeliers, zei Mathisen.

Een woordvoerder van Unilever in Rotterdam bevestigt het falen van zijn concern op de Noorse markt voor consumptie-ijs. “Het blijkt heel moeilijk om daar winstgevend actief te zijn. Er is sprake van scherpe concurrentie.” Bovendien zouden de verkoop- en distributiekosten te hoog zijn in relatie tot het volume. (ANP)