Uitgeverij VNU koopt Amerikaans mediabureau

AMSTERDAM, 5 OKT. Uitgever VNU acquireert het Amerikaanse bureau SRDS, dat advertentie- en oplage-informatie over diverse soorten media verschaft aan reclamebureaus en adverteerders.

Bij SRDS, dat naar zeggen van VNU op zijn terrein een leidende positie heeft in de VS, werken 140 mensen, verdeeld over drie vestigingen. Het bureau behaalde in het boekjaar 1994-1995 een omzet van 26 miljoen dollar. Hoeveel winst werd gemaakt en wat voor de overname is betaald weigert een VNU-zegsman prijs te geven.

Op de Amsterdamse effectenbeurs werd het nieuws over de aankoop van SDRS goed ontvangen. VNU noteerde tegen het middaguur 214,40 gulden, een stijging met 2 gulden.

De belangrijkste produkten van SRDS zijn handboeken. Deze worden via abonnementen verspreid en verschijnen veelal maandelijks. De aankoop van SRDS past in het beleid van VNU om zijn positie op het gebied van de zakelijke dienstverlening in de VS te versterken.

De produkten van SRDS sluiten met name aan op VNU's Amerikaanse uitgaven Adweek, Brandweek en Mediaweek. SRDS, dat zijn hoofdkantoor heeft in Des Plaines, Illinois, wordt een dochtermaatschappij van VNU USA. Vorig jaar bracht VNU in deze dochtermaatschappij al de aankopen BPI Communications en Bill Communications onder.

Uitgever VNU breidt de laatste jaren sterk uit in de professionele informatie (onder meer databanken en zakelijke tijdschriften), waar gemiddeld aanzienlijk hogere marges zijn te behalen dan op consumenteninformatie (bijvoorbeeld week- en dagbladen). Bij de publikatie van VNU's halfjaarcijfers - een stijging ten opzichte van 1994 van de netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening met 40 procent tot 126 miljoen gulden en een toename van de omzet met 13 procent tot 1,43 miljard - bleek vooral het cluster professionele informatie uitstekend te presteren. Binnen deze cluster steeg over de eerste zes maanden in Europa het bedrijfsresultaat met 76,5 procent en in Amerika zelfs met 105,3 procent. Belangrijke reden voor deze explosieve ontwikkeling is de sterk aantrekkende advertentiemarkt.

In het eerste halfjaar verkocht VNU uit de Amerikaanse cluster professionele informatie US Financial Information Services, wat een boekwinst van 160 miljoen gulden opleverde.