SHV Makro verkoopt belang in Otto Reichelt

ROTTERDAM, 5 OKT. SHV Duitsland, een onderdeel van het detailhandelsconcern SHV Makro, verkoopt zijn belang van 60,2 procent in de supermarktketen Otto Reichelt in Berlijn. De koper is de Duitste retailer Edeka Minden-Hanover.

Dat hebben Edeka en SHV gisteren bekend gemaakt. Het wachten is nog op het Duitse kartelbureau, dat deze maanden nog zijn oordeel zal geven. Beide bedrijven willen niet zeggen voor welke bedrag Edeka Otto Reichelt overneemt.

SHV kocht Otto Reichelt in 1970. Nadat Otto Reichelt in 1991 op de beurzen van Berlijn en Frankfurt werd genoteerd, verminderde het belang van SHV in Otto Reichelt tot 60,15 procent.

Directievoorzitter ir. F. Schukken van SHV Makro noemde vanmorgen de scherpe concurrentie in Duitsland als een belangrijke reden voor SHV om Otto Reichelt af te stoten. Na de Duitse eenwording is vooral in Berlijn een bikkelharde concurrentiestrijd ontstaan tussen retailers.

Otto Reichelt heeft een jaarlijkse omzet van 1,6 miljard mark, maar moet het opnemen tegen concurrenten met een omzet van vele tientallen miljarden marken. Samenwerking met Edeka Minden-Hanover (jaarlijkse omzet 4,3 miljard), onderdeel van het Edeka-concern, was daarom een logische stap. Schukken van SHV Makro noemt als een aanvullende reden voor verkoop dat de koopkracht van consumenten in het voormalige Oost-Duitsland zich “minder snel heeft ontwikkeld dan wij hoopten”.

Edeka zegt voor Otto Reichelt een sterke partner te zijn. Door de aankoop krijgt Edeka in Berlijn vaste voet in de levensmiddelenbranche. Otto Reichelt telt 108 vestigingen, waarvan 78 in Berlijn. De andere winkels bevinden zich in de deelstaten Brandenburg en Sachsen-Anhalt. De winkelketen is goed voor een omzet van 1,6 miljard mark. Edeka verkoopt jaarlijks voor 4,3 miljard mark.

SHV Makro zette in 1994 18,7 miljard gulden om met ruim 48.000 werknemers. Het concern is een divisie van het familiebedrijf SHV Holdings. De andere divisie is SHV Energy. SHV Makro exploiteert in Nederland de Makro-groothandels en de hypermarktketen Maxis. Het concern is als een van de eerste Nederlandse retailers zeer actief in Azië, vooral in Thailand, Maleisië en Taiwan. SHV Makro wil binnenkort ook vestigingen in China en Zuid-Korea openen.