Philips opent hoofdkantoor in Singapore

ROTTERDAM, 4 OKT. Philips opent in Singapore een nieuw hoofdkantoor voor de regio Azië. De nieuwe vestiging moet de activiteiten van de Philips- landenorganisaties in dit werelddeel coördineren.

“Wij willen het contact met de lokale markt versterken en het beslissingsproces voor de regio stroomlijnen”, zo verklaart Philips-topman Jan Timmer de beslissing in het bedrijfsblad Philips News.

Op het hoofdkantoor, dat vanaf begin volgend jaar operationeel zal zijn, worden ongeveer 50 werknemers gestationeerd. Vice-president Cor Boonstra neemt de leiding over de nieuwe vestiging op zich, hij zal daarvoor regelmatig naar Azië reizen.

Het is voor het eerst dat Philips een regionaal hoofdkantoor opent. Tot op heden werkte het concern uitsluitend met landenorganisaties, gevestigd in onder meer Maleisië, Singapore en Indonesië en Hong Kong. De Aziatische activiteiten werden vanuit Eindhoven gecoördineerd. Volgens Timmer zal vestiging van Philips op lokatie “bijdragen aan de coherentie van de concernstrategie en de bedrijfsactiviteiten in de regio”.

Met de oprichting van het nieuwe hoofdkwartier bevestigt de Philipstop opnieuw de verwachting dat het zwaartepunt van de activiteiten zich de komende jaren naar het Verre Oosten zal verplaatsen. Timmer ziet Azië als de belangrijkste groeimarkt van de toekomst.

Het concern streeft er naar in 1998 een kwart van de concernomzet in Azië te behalen, zo maakte Timmer in mei van dit jaar bekend op de algemene vergadering van aandeelhouders. Vorig jaar behaalde het electronica-concern in Azië een omzet van 9,2 miljard gulden, bijna een verdubbeling ten opzichte van 1990. Over drie jaar wil het bedrijf voor minimaal 15,3 miljard gulden op de Aziatische markt afzetten.

Philips ziet Singapore als de ideale uitvalsbasis voor haar activiteiten in Zuidoost-Azië. Het concern verplaatste twee jaar geleden het hoofdkantoor van de Audio-groep van Eindhoven al naar Singapore. Een jaar geleden besloot Philips in Singapore ook een eigen research-afdeling te vestigen.

Het nieuwe hoofdkantoor moet intensief gaan samenwerken met landenorganisaties en produktdivisies in de regio. In het verleden zorgden conflicten tussen nationale organisaties en produktdivisies er voor dat produkten in sommige landen niet of veel te laat werden geintroduceerd. Om botsingen tussen nationale organisaties en de produktdivisies te voorkomen heeft de Philips-top vanaf de jaren tachtig de macht van de produktdivisies vergroot ten koste van die van de nationale organisaties.