Nieuwe laadbox moet congestie oplossen

EINDHOVEN, 4 OKT. De opkomst van de container gaf de Nederlandse transportsector eind jaren zestig een nieuwe impuls. Tegen het einde van deze eeuw zal opnieuw een box van standaardformaat oplossingen bieden voor de problemen in de branche.

Dat zegt E. van den Assem, directeur marketing van DAF trucks. Het Eindhovense concern presenteerde gisteren op het congres Competetive European Infrastructure een multifunctionele laadbox als oplossing voor de congestie op de Nederlandse autowegen.

Minister Jorritsma (verkeer en waterstaat) schetst in de toelichting op haar begroting voor 1996 een somber toekomstbeeld. Als de groei van het wegtransport in het huidige tempo voortgaat zullen de dichtbevolkte Nederlandse agglomeraties tegen het einde van deze eeuw onbereikbaar zijn.

“Het wegtransport zal aan het einde van deze eeuw met veertig procent zijn toegenomen tot 430 miljoen ton per jaar”, meent Van den Assem. “Meer dan tweederde van het totale wegtransport gaat over een korte afstand. Het zwaartepunt van de vervoersstroom ligt binnen de steden.”

In een stad als Maastricht worden dagelijks 3.800 transportritten uitgevoerd om ongeveer vijfduizend pakketjes af te leveren. Het ministerie heeft berekend dat het aantal stadsritten drastisch omlaag kan, wanneer vlak buiten de stedelijke agglomeratie een 'stadsdistributiecentrum' wordt aangelegd.

Ruim de helft van de bezorgingen voor een middelgrote stad kan bij dit distributiecentrum worden afgeleverd en met veertig speciale busjes in de stad worden bezorgd. Om de verzameling en overslag van de pakketjes soepel te laten verlopen heeft DAF samen met technische universiteiten een concept ontwikkeld voor een multifunctionele laadbox.

“Als producent van vrachtwagens denken wij natuurlijk mee over het Europese fileprobleem”, zegt Van den Assem. Volgens de directeur marketing kunnen constipaties in de vervoersstroom nog verder worden teruggedrongen als de stadbusjes hun lading 's nachts afleveren. Hij erkent dat nachtelijke distributie “mensen die van een goede nachtrust willen genieten overlast bezorgt”. DAF ontwikkelt daarom speciale geluidsarme busjes die hun lading vrijwel geruisloos moeten kunnen afleveren. “De speciale containertjes kunnen 's nachts in een depot worden afgeleverd, zodat de klant niet zelf aanwezig hoeft te zijn”, meent hij.

Het nieuwe busje moet eenvoudig te beladen zijn en goed in smalle straten kunnen manoeuvreren. Uitgerust met een gecombineerde diesel-elektromotor zou het voertuig binnen de stadsgrenzen kunnen overschakelen op stille elektrische aandrijving. Hoewel dit logistieke systeem met bestaande technieken kan worden gerealiseerd zal het nog zeker tot begin volgende eeuw duren voordat de busjes 's nachts door de Nederlandse steden kunnen toeren.

De verzamelde topondernemers uit de vervoersbranche leverden gisteren kritiek op de traagheid waarmee nieuwe infrastructurele projecten in Europa worden gerealiseerd en het gebrek aan harmonisatie in de wet- en regelgeving voor het transport. Nationale spoorwegen belemmeren de liberalisering van het railvervoer en bieden voorlopig geen werkbaar alternatief voor transport over de weg, was op het congres de communis opinio van de ondernemers.

Het voorstel van DAF was een van de weinige concrete oplossingen die gisteren werden aangedragen. Plannen van de Amerikaanse National Transportation Exchange om met een elektronische beurs de beladingsgraad van transporteurs op te voeren werden met enige scepsis ontvangen.

De transportbranche is het er over eens dat de Europese concurrentiekracht snel moet worden opgevoerd. “Als een ondernemer ziet dat hij het transport in Azië twee keer zo snel en bovendien voor de halve prijs kan realiseren bedenkt hij zich nog eens voordat hij besluit zijn activiteiten in Europa te continueren”, concludeerde D. Goedhart, directeur Corporate Forwarding van Philips, die als grote klant van de transportbranche het congres voorzat.

    • Michiel van Nieuwstadt