Nieuwe grote musical van Van den Ende

AALSMEER, 3 OKT. Ad en Koen van Dijk, componist en tekstschrijver van de musical Cyrano, hebben bij producent Joop van den Ende het script ingeleverd voor hun tweede musical. Het verhaal is gebaseerd op de uit 1943 daterende oorlogsfilm A guy named Joe van Victor Fleming. Van den Ende is van plan de show begin 1997 in produktie te nemen.

Joe, zoals de werktitel luidt, gaat over een Amerikaanse piloot, gelegerd op een Engelse vliegbasis, die tijdens zijn laatste bombardementsvlucht verongelukt, maar in het voorportaal van het hiernamaals wordt teruggestuurd naar de aarde om een jongere piloot te instrueren. Daarbij wordt die jongeman verliefd op de vriendin van de piloot. In de film werd de rol van Joe gespeeld door Van Johnson, terwijl Spencer Tracy als engel de zaken regelde vanuit de hemel. A guy named Joe is, voor zover bekend, nimmer in de Nederlandse bioscopen vertoond.

Niet bekend

Voor het bouwen van een tweede eigen musical-theater met 2000 plaatsen is Van den Ende nu in onderhandeling met de gemeente Amsterdam. Het is de bedoeling dat het verrijst in Amsterdam-Zuidoost, nabij het nieuwe Ajax-stadion en de geplande MGM-megabioscoop. In tegenstelling tot het Circustheater in Scheveningen, waar groots gemonteerde produkties (zoals nu The Phantom of the Opera) net zo lang blijven staan tot er geen publiek meer voor is, wordt het Amsterdamse theater bestemd voor musicals met een speelperiode van ongeveer een half jaar. Het voordeel is dat daarin dan artiesten kunnen optreden die zich nooit een heel seizoen uit hun andere bezigheden kunnen losmaken. Habbema wijst op Paul van Vliet, die nu in My fair lady speelt: “Toevallig kwam hem dat nu, bij hoge uitzondering, goed uit. Meestal kun je zulke mensen voor een reguliere tournee niet krijgen, omdat ze altijd met hun eigen voorstellingen op pad zijn. Maar waarschijnlijk lukt dat beter als je ze een half jaar op één plek kunt aanbieden.”

Behalve de musicals neemt Habbema in zijn nieuwe functie ook de produktie van toneelvoorstellingen ter hand, te beginnen met Torch Song Trilogy die begin volgend jaar in première gaat. Voor volgend seizoen staat onder meer Schakels van Herman Heijermans op het programma. Hij hoopt binnen Van den Ende Theaterprodukties een “repertoireplek” te stichten voor stukken, die door de gesubsidieerde toneelgezelschappen niet worden gespeeld en voor de meeste vrije producenten te duur zijn.

    • Henk van Gelder