EEN GOEDE ZAAK

Veel mensen trekken een vies gezicht als je vraagt of ze graag tofu eten. Bij navraag blijkt dan dat ze wel eens voorverpakte tofu uit de supermarkt of de natuurwinkel hebben gegeten. Niet dat het vergif is maar datgene wat tofu nu juist zo aantrekkelijk maakt, is teloorgegaan. Dankzij die plastic verpakking blijft tofu veel te lang liggen.

Eigenlijk moet tofu binnen 2 dagen na de produktie worden gegeten; daarna is het produkt weliswaar niet bedorven maar het wordt wel zurig en taai. Dat is nu precies wat tofu niet mag zijn. Bij Chinese supermarkten kunnen de gelukkigen die een dergelijk fenomeen in hun nabijheid weten, dagverse tofu kopen. Die is zacht - soms op het drillerige af - allesbehalve zurig en wonderbaarlijk van smaak: geen smaak maar toch beslist een smaak. Voorverpakte tofu is handig voor de detailhandel omdat het produkt weinig zorg behoeft en lang op voorraad kan worden gehouden. Twee belangrijke pluspunten, gezien de trage omloopsnelheid van dit produkt in ons land. Dat laatste is niet zo verwonderlijk. Je moet wel een van smaak berooide ziel zijn wil je voorverpakte tofu met regelmaat blijven consumeren. Het getuigt van weinig oprechte interesse dat natuurwinkels nog steeds geen dagverse tofu verkopen. Als er één plek is - buiten Chinese supermarkten en een enkele Indische toko - waar verse tofu verkocht kan worden, dan is het wel daar waar steeds meer voedingsbewuste mensen hun boodschappen komen doen. Als natuurwinkels onverpakt vers brood kunnen verkopen, en kaas- en delicatessenwinkels meikaas, mozzarella en feta in bakken met water in het gekoelde schap hebben liggen, dan moet het toch mogelijk zijn op die plek ook onverpakte verse tofu te verkopen. Dat is zo veel lekkerder - èn het is goedkoper. Bij de Chinese supermarkt kost een blok verse tofu slechts drie kwartjes tot een gulden versus minimaal ƒ 2,95 voor voorverpakte tofu in de supermarkt of natuurwinkel. Betere smaak voor minder geld, dat is toch een goede zaak. Laten wij dus flink zeuren bij voornoemde detaillisten waar we wekelijks komen, teneinde een verplichtende vraag te creëren; dan komt de handel wel over de brug. Iemand moet de vicieuze cirkel doorbreken, laat dat de consument maar zijn. Het is een economisch gezonder uitgangspunt. Binnenkort een recept voor een verrukkelijke salade met tofu die het geiteharensokken-imago ver achter zich heeft gelaten.

    • Florine Boucher