Verdwaalde DC-10 landt per abuis op Zaventem

WASHINGTON, 2 OKT. Een DC-10 van KLM-partner Northwest Airlines is begin september op een reis van Detroit naar Frankfurt, zonder dat de piloten het in de gaten hadden, naar Brussel gevlogen. Door een vergissing van de Europese luchtverkeersleiding is de bestemming van het vliegtuig onderweg gewijzigd, waarna het toestel naar de Belgische hoofdstad werd geloodst. Pas toen het vliegtuig tijdens de landing door het wolkendek heenbrak, merkten de piloten dat zij boven Zaventem zaten, zo'n 320 kilometer uit de richting.

Het Amerikaanse Federale Bureau voor de Luchtvaart (FAA) stelt een onderzoek in. De gezagvoerder, zijn co-piloot en de boordwerktuigkundige zijn meteen op non-actief gesteld, in afwachting van de uitkomst. Hoewel nog onduidelijk is wat er precies misging met de vlucht van 5 september, lijkt zowel de luchtverkeersleiding als de bemanning ernstige fouten gemaakt te hebben. De verkeersleiding in Shannon, Ierland, veranderde de bestemming in de computer, een handeling waarvoor de nieuwe bestemming ingetypt moet worden.

De bemanning in de cockpit verzuimde vervolgens met de navigatie-instrumenten te bepalen of het toestel op de juiste koers lag, iets wat met een zekere regelmaat moet gebeuren. De 241 passagiers en het cabinepersoneel konden intussen op televisieschermen wel precies zien waar het toestel zich bevond. “De enige mensen in het vliegtuig die niet wisten waar ze waren, waren die drie voorin”, zei een anonieme bron uit de luchtvaartwereld gisteren in The Washington Post. Volgens andere bronnen zou onder het cabinepersoneel enige onrust zijn ontstaan, en vreesde men dat er een kaping aan de gang was, reden om de collega's in de cockpit niet lastig te vallen.

De bemanning maakte radiocontact met de luchtverkeersleiding van wat naar zij meende het vliegveld van Frankfurt was. Herhaaldelijk richtten ze zich tot de verkeersleiders met de woorden “Frankfurt approach”, maar de Belgen corrigeerden hen niet. Pas toen de landingsbaan zichtbaar was, bemerkte de gezagvoerder dat hij niet in Frankfurt was. Hij besloot de landing af te maken, wat zonder problemen gebeurde. Nadat zijn bemanning de luchtvaartmaatschappij van de vergissing op de hoogte had gesteld, werden hij en zijn collega's onmiddellijk van hun taak ontheven. Een nieuwe bemanning werd uit Frankfurt overgevlogen om het toestel op te halen.