Albert Heijn wil buurtwinkels openen

ROTTERDAM, 2 OKT. Albert Heijn wil in drukkere stadswijken buurtwinkels gaan openen. De buurtsupermarkten komen in gebieden die te klein zijn voor een grote winkel. De kleinere zaken worden een soort vooruitgeschoven post van de meest nabijgelegen grotere vestiging.

Dat zegt Albert Heijn-president J. Andreae in het personeelsblad Flitsen. De plannen van Albert Heijn zijn opmerkelijk, omdat de afgelopen jaren veel buurtwinkels in Nederland zijn verdwenen. Het accountants- en belastingbureau Deloitte & Touche publiceerde kort geleden een studie waarin werd gesteld dat buurtwinkels met een oppervlakte van circa honderd vierkante meter in de toekomst nauwelijks overlevingskansen hebben. Maar retailers, die verwikkeld zijn in een steeds hardere concurrentiestrijd, zoeken naar nieuwe markten. Zo heeft de Amerikaanse retailer Sears Roebuck plannen om honderden buurtwinkels te openen in de VS, zo onthulde de Financial Times vanmorgen.

De afgelopen jaren groeit de gemiddelde omvang en het assortiment in supermarkten. Maar supermarktconcerns als Albert Heijn en Sears Roebuck menen dat er een markt is voor buurtwinkels, gericht op specifieke klantengroepen zoals studenten en drukbezette tweeverdieners. Een buurtwinkel met een gericht produktenpakket, zoals kant-en-klare maaltijden en belegde broodjes, zou kunnen rekenen op klandizie van deze consumenten.

In het personeelsblad Flitsen stelt Albert Heijn-president Andreae dat er voldoende plekken op de markt zijn om zo'n kleine nevenvestiging te beginnen. Daarbij denkt Andreae aan winkels in ziekenhuizen en drukke buurten, waar geen ruimte is voor een grote vestiging. Zo opent Albert Heijn binnenkort een winkel in het Academisch Ziekenhuis in Groningen.

Nederland telt nu nog ruim drieduizend kleinere buurtwinkels. Volgens Deloitte & Touche zal dat aantal de komende jaren fors teruglopen. Albert Heijn verstrekt geen cijfers over het aantal kleinere AH-winkels dat die terugloop moet compenseren.