Def P. is de enige goeie in het vloeien en hij kan rappen als een galopperend paard; Het brullende publiek meet zich met Osdorp Posse

Het Amsterdamse Osdorp Posse is in zes jaar uitgegroeid tot de populairste rapgroep in ons land. De aanvankelijk gewelddadige teksten zijn veranderd in uitingen over onzekerheid, alcoholisme, echte liefde en het nut van prostituées.

Concerten van de Osdorp Posse in september: 8/9 Doornroosje, Nijmegen; 9/9 Gouda; 14/9 Paard, Den Haag; 15/9 Kikker, Utrecht; 16/9 Opglabbeek (B); 17/9 Horst; 22/9 Mafcentrum, Maasbree; 23/9 Babylon, Woerden; 29/9 Para, Breda; 30/9 De Koog.

Om half zes woensdagmiddag gaan IJsblok, Seda, Def P. en Koning Arthur van de Osdorp Posse op weg naar hun optreden in Delft. De Osdorp Posse heeft geen bus nodig om de apparatuur te vervoeren. De Osdorp Posse is een hip-hopcrew; gewapend met vier draadloze microfoons, een cd-speler en een minidisc met beats en samples, vertrekt de posse ('roedel') per personenauto.

Het is warm en rapper Def P. is 'moe en sjacherijnig'. Zojuist, op de weg van zijn werk als grafisch ontwerper naar huis, is hij op een voorrangsweg van zijn brommer gereden. De voorvork is verdraaid, de gasknop loopt stroef en de bromfiets moet 'voor de vijfde keer dit jaar naar de garage', klaagt Def P.

Aangekomen in Delft blijkt het concert van Osdorp Posse onderdeel te zijn van de intree-week voor nieuwe studenten. Het optreden zal plaatsvinden in de kelder van een studentensociëteit, waar hoogstens 150 toeschouwers in passen. Er zijn geen ramen, ventilatie ontbreekt en de vier rappers hebben beschikking over een podium van twee bij drie meter. Om half zeven, als de Posse-leden hun microfoons en minidisc-speler hebben binnengebracht, loopt de condens al langs de muren. Het optreden zalpas beginnen om half twaalf.

Omdat de Osdorp Posse geen apparatuur heeft op te bouwen, is de avond vrij. Seda, Def P., IJsblok en Koning Arthur gaan op weg naar de snackbar voor hun avondeten. Onderweg worden ze aangesproken door fans die handtekeningen willen. Sommigen vragen Def P. of hij een stukje wil rappen. “Doe me 'n lol zeg, ik ben geen jukebox,” antwoordt hij.

Seda is bezorgd over de geluidsweergave van het optreden. “Ik heb het gevoel dat we niet zo'n vet geluid krijgen vanavond,” zegt hij. De Osdorp Posse heeft geen bepalingen in het contract staan over de kwaliteit van de geluidsapparatuur en bij de studentensociëteit lijken niet de juiste spullen voorhanden. “Tja, soms sta je dan over een oude stereo-installatie te spelen,” zegt Koning Arthur. Ondertussen maken Def P. en IJsblok zich druk over het formaat van de zaal. De Osdorp Posse is tegenwoordig zo populair dat ieder optreden, waar dan ook, een vaste aanhang van driehonderd fans trekt.

De Osdorp Posse bestaat sinds 1989 en de groep heeft onlangs de vierde cd uitgebracht, Afslag Osdorp. Van Afslag Osdorp, die de 20ste plaats van de cd-Top 100 bereikte, zijn binnen een paar maanden ongeveer 15.000 exemplaren verkocht. In de single-hitparade komt Osdorp Posse niet voor, maar dat is omdat Osdorp Posse geen singles uitbrengt. “We willen geen single, want dan gaan ze ons op de radio draaien. En Radio 3 is de grootste hyprocriete teringzooi die er is,” zegt Def P.

Toen Osdorp Posse ooit door haar platenmaatschappij werd gevraagd een single uit te brengen, schreef Def P. het nummer 'Dood aan de radio' (1993), met de regels:

Irritante dj's met populair geblèr/

haal die moederneuker uit de air/

want ik heb hier schoon genoeg van/

bewaar die bullshit voor in de kroeg man/

Ondanks het ontbreken van airplay is de Osdorp Posse uitgegroeid tot de populairste Nederlandse rapgroep en tot voortrekker van de Nederlandstalige rap. Def P. begon zijn carrière als tekstschrijver door Amerikaanse rapteksten letterlijk te vertalen. Geïnspireerd door zijn Amerikaanse voorbeelden waren de rhymes in de begintijd vaak gewelddadig, maar ze zijn inmiddels veelzijdiger geworden. Op Afslag Osdorp staan raps over onzekerheid, alcoholisme, echte liefde en het nut van prostituées.

Het publiek in de studentensociëteit in Delft kent de teksten. Tijdens het optreden, dat tegen twaalven eindelijk begonnen is, worden de refreinen woordelijk meegezongen. In de lage smalle zaal is de temperatuur dan opgelopen tot rond de vijftig graden; de aanwezige fotografen kunnen niets doen, omdat hun camera's blíjven beslaan en een medewerker van de zaal verkoelt het publiek met de brandspuit. Het podium, met daarop vier half-ontblote springende rappers biedt de aanblik van een op drift geraakte herensauna.

Vanaf het moment dat de geluidsman de muziek startte was het publiek als één man omhooggekomen. Opgezweept door de electronische beats en het 'Go!, Go!, Go!, Go!' van IJsblok wordt er gesprongen en geduwd en meegebruld. De geluidsweergave is inderdaad niet optimaal en de Posse-leden worden nagenoeg overstemd door de zaal. Maar het kwartet is virtuoos. Met priemende vingers en hoekige armbewegingen doen Seda, IJsblok en Koning Arthur de spontane kreten en achtergrondkoortjes terwijl Def P. zijn ononderbroken woordstroom afsteekt die op de beste momenten roffelt als een galloperend paard.

Tegen het einde van het optreden doet Def P., zoals bij ieder optreden, een 'free style'. Hij laat het publiek een onderwerp roepen en improviseert ter plekke een rap, zoals vanavond over 'graffiti'. Na afloop van het optreden vertelt Def P. dat er geen onderwerp is waarop hij níet zou kunnen rijmen. “Behalve misschien 'zakdoekpuntje', als je broodnuchter bent.”

Maar het geheim van een goede raptekst zit niet alleen in het rijm, die moet ook 'vloeien'. En 'vloeien' heeft te maken met de hoeveelheid woorden per hoeveelheid beats. “Veel rappers zijn al blij als hun tekst rijmt en aan vloeien komen ze niet toe,” zegt Def P. “Maar daar gaat het juist om, dat je de woorden op zo'n ritmische en natuurlijke manier achter elkaar zet dat ze samen een onzichtbare lijn vormen.”

Hij had er voor de laatste cd ook een nummer over geschreven, 'De goeie in het vloeien', waarin hij collega-rappers op hun plaats zet:

want sukkels die me dissen/ (dissen = 'disrespect')

zouden zich kunnen vergissen/

en gaan in hun broekie pissen/

voor ze tanden moeten missen/

Ik ben de goeie in het vloeien/

en menig ander rapper die loopt daar nog mee te knoeien/

Na afloop in de kleedkamer, op de bovenste verdieping van de studentensociëteit, liggen Seda, Def P., IJsblok en Koning Arthur druipnat op de banken. De t-shirts met het Osdorp Posse-logo zijn verkocht, de microfoons zijn ingepakt. Het is al na enen als de rappers naar hun auto lopen. Def P. moppert. Hij moet straks om 7 uur weer op om te gaan werken.

    • Hester Carvalho