Foto

Foto: Beticht van het bedrijven van 'kinderporno', staakt het Amerikaanse mode-huis Calvin Klein zo snel mogelijk een advertentie-campagne voor spijkerbroeken. Het gebaar van het concern kan volgens reclame-experts echter moeilijk worden gezien als een nederlaag, omdat de verhitte discussies van de afgelopen weken al voor ettelijke miljoenen dollars aan gratis publiciteit hebben opgeleverd. Alleen al om die reden wordt de nieuwe jeans een geheide hit, zo voorspellen zij. Calvin Klein Inc. kondigde zijn stap gisteren aan in een pagina-grote advertentie in de New York Times. Daarin legt het bedrijf uit dat een aantal mensen de campagne niet heeft begrepen. De foto's van de kinderen, die volgens de tegenstanders uitdagende houdingen aannemen, hebben inmiddels in allerlei tijdschriften gestaan, zijn op televisie geweest en prijken bovendien op de zijkant van de bussen in New York City. In één van de gewraakte spots trekt een jongen zijn hemd uit, terwijl buiten het zicht van de camera een oudere man zegt hoe mooi zijn lichaam is. Daar is ten minste sprake van pornografische suggestie, meent het vrome deel van Amerika. Maar de fabrikant zegt daarmee alleen maar te willen tonen hoe eigenzinnig en onafhankelijk de jeugd van tegenwoordig is. Reclame-makers vrezen dat Calvin Klein weer terugvalt 'op dat oersaaie gedoe met getatoeëerde transseksuelen'.(Foto AP)