Offensief GM tegen Daewoo in Polen

ROTTERDAM, 18 AUG. De Amerikaanse autogigant General Motors (GM) heeft gisteren het tegenoffensief geopend tegen grootse plannen die de Zuidkoreaanse autoproducent Daewoo heeft met FSO, GM's partner in Polen. GM-vertegenwoordigers hadden gisteren een ontmoeting met Poolse regeringsfunctionarissen en kregen de verzekering dat de onderhandelingen met Daewoo verdere gesprekken met GM niet in de weg staan.

GM is van plan nieuwe voorstellen bij de Poolse overheid op tafel te leggen, zo heeft vanmorgen de Financial Times gemeld. Het betreft de produktie bij FSO van meer dan 100.000 Opels, die naar West- en Oost-Europa zullen worden geëxporteerd. Voorts zou GM bereid zijn een aandeel in FSO te nemen en de herstructurering van het bedrijf ter hand te nemen. De werkgelegenheid zou voor lange tijd worden gegarandeerd en GM zou bovendien voor zijn wereldwijde fabricage meer Poolse autocomponenten willen inkopen.

GM heeft in Polen samen met FSO (Fabryka Samochodow Osobowych) al een bedrijf. In deze onderneming heeft het Amerikaanse concern inmiddels twintig miljoen dollar gestoken. Dit jaar produceert het Poolse bedrijf 10.000 Opels Astra (Opel is onderdeel van GM), waarvoor de componenten uit België en Duitsland komen.

Ook als de plannen van FSO en Daewoo doorgaan, blijft GM betrokken bij de auto-industrie in Polen, zo heeft Zbigniew Lazar, GM's man in Polen, gisteren laten weten. Een dag eerder werd bekend dat Daewoo, onderdeel van het gelijknamige conglomeraat in Zuid-Korea, met het staatsbedrijf FSO een principe-overeenkomst heeft gesloten voor de aankoop van een belang van 60 procent in de Poolse autoproducent. Daewoo steekt, als de plannen doorgaan, 1,1 miljard dollar in de onderneming.

FSO heeft niet alleen van Daewoo, maar ook van andere autoproducenten een aanbod gekregen voor investeringen. De autofabrikanten beschouwen Polen als een interessant land, omdat de loonkosten er laag zijn en de Westeuropese markt dichtbij is. Tot de aanbieders behoorde ook GM, maar FSO wees dat aanbod af, omdat de Amerikaanse onderneming niet de produktie van een nieuwe, moderne auto wilde garanderen. Voor zo'n wagen is een investering van zeker een miljard dollar nodig, aldus FSO-woordvoerder Adrzej Smolinski.

Daewoo heeft toegezegd in Polen jaarlijks 220.000 middenklasse-auto's te produceren. De produktie van de Polonez, een sterk verouderd model van FSO, kan gewoon doorgaan. Overigens sloot de Zuidkoreaanse autobouwer in juni een overeenkomst met FSL, een Poolse producent van bedrijfswagens. Hier staan investeringen van 340 miljoen dollar en de fabricage van bestelwagens op het programma. De investeringen kunnen oplopen tot 740 miljoen dollar.

FSO is de op een na grootste autofabriek van Polen. Het concern verkocht vorig jaar 86.870 wagens. De grootste is Fiat Auto Poland, eigendom van de Italiaanse Fiat. Deze producent verkocht vorig jaar 130.460 auto's, voornamelijk de kleine Fiat Cinquecuento en de bijna vergeten Fiat 126.

Of Daewoo inderdaad vastere voet aan de Poolse grond kan krijgen, is nog niet zeker. Woordvoerder Tomasz Bryzek van het Poolse ministerie van industrie liet weten dat het moeiljk is om een uiterste datum vast te stellen voor een definitieve overeenkomst. Bovendien blijft de deur voor onderhandelingen met GM openstaan, aldus Bryzek. GM liet weten dat er niets definitiefs is vastgelegd tussen FSO en Daewoo.

Bryzek verklaarde verder dat Daewoo zijn oog op FSO heeft laten vallen omdat het rekent op belastingontheffing gezien de grote schulden waarin de Poolse autoproducent steekt. Bovendien heft Polen 35 procent belasting op auto's van buiten de Europese Unie. Op auto's van binnen de EU is dat 30 procent.

Van de binnenlandse markt moet Daewoo zich niet te veel voorstellen. Er worden per jaar nog geen 300.000 nieuwe personenwagens verkocht. Veel van de auto's die het concern in Polen eventueel gaat maken, zullen dan ook voor de export zijn bestemd.

De Zuidkoreaanse producent is elders in Oost-Europa ook actief. Zo ligt er een toezegging voor investeringen van een miljard dollar in Roemenië en voor 340 miljoen dollar in de Tsjechische vrachtwagenproducent Avia.

De keuze voor Oost-Europa als produktieregio is niet verwonderlijk. Daewoo is nog niet zo lang geleden begonnen met een agressieve verkoopcampagne in Europa. Met modellen als de Nexia en de Espero hoopt het concern een redelijk marktaandeel te verwerven.

De auto's behoren niet tot de modernste, want bijvoorbeeld de Nexia is geënt op het laatste model van de Opel Kadett. Door de wagens van veel extra's te voorzien - laatstelijk nog met airconditioning - verwacht Daewoo veel kopers te trekken. In Nederland lijkt dat aardig te lukken. Vanaf maart verkocht de onderneming bijna 1.800 auto's, waarmee het zich nestelde op de 24ste positie op de ranglijst van verkopen in Nederland. Daewoo passeerde daarmee merken als Saab en Lancia.