Wegener behaalt 15 procent meer winst

ROTTERDAM, 15 AUG. Wegener heeft in de eerste helft van 1995 een netto winst behaald van 27 miljoen gulden. De uitgever van vooral regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen heeft daarmee 15 procent meer verdiend dan in de vergelijkbare periode een jaar geleden.

Volgens Wegener heeft die stijging plaatsgevonden in weerwil van de “exorbitante stijging” van de papierprijs. Papier is in een half jaar tijd 25 tot 30 procent duurder geworden. Voor geheel 1995 verwacht de uitgever een stijging van de netto winst in de orde van grootte van 15 procent. In 1994 kon Wegener nog een groeipercentage laten zien van bijna 27 procent. Op de beurs verloor het aandeel vanochtend 2,50 gulden op 130 gulden.

Net als andere uitgevers heeft Wegener te maken met druk op de betaalde oplages die in het eerste halfjaar “een lichte daling” vertoonden. In afwachting van de officiële cijfers schat bestuursvoorzitter C.P.J. Appeldoorn de daling op ongeveer één procent. De dagbladen van Wegener (onder andere Haagse Courant, Utrechts Nieuwsblad en Tubantia) hebben samen een betaalde oplage van een kleine 700.000 stuks.

De oplagedaling werd in de afgelopen periode meer dan gecompenseerd door de stijging van de inkomsten uit advertenties, die Appeldoorn raamt op 1 à 2 procent vergeleken met begin dit jaar. Bij de huis-aan-huisbladen daalde de advertentieomzet, hetgeen Appeldoorn vooral toeschrijft aan de zware concurrentie met de huis-aan-huisbladen van de Dagbladunie.

De huis-aan-huisbladen hebben volgens Appeldoorn ook te lijden onder de groei van direct marketing. Maar op dat gebied is Wegener eveneens actief, zodat het advertentieverlies bij de gratis kranten aan de andere kant weer kan worden teruggewonnen. Volgens Wegener gaat het goed met de omzet van cartografische produkten en van de grafische bedrijven.

De omzet van Wegener trok met 5,6 procent aan, in vergelijking met de eerste zes maanden van 1994, tot 478,6 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat steeg 9,9 procent tot 36,5 miljoen gulden.

Wegener blijft geïnteresseerd in de Dagbladunie, uitgever van een aantal regionale bladen, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad, die door Reed Elsevier wordt verkocht. Appeldoorn zegt dat nog niet met De Telegraaf wordt gesproken over een mogelijk gezamenlijk bod. Ook De Telegraaf liet twee weken geleden weten de Dagbladunie te willen kopen, maar daarvoor waarschijnlijk een partner nodig te hebben. Appeldoorn zegt een eventuele overname van de Dagbladunie ook alleen te kunnen financieren. De uitgever heeft daarvoor niet de instemming nodig van de Telegraaf die een kwart van de certificaten (aandelen zonder stemrecht) in Wegener bezit. Refererend aan een eventuele emissie van nieuwe certificaten om de overname te kunnen betalen, zegt Appeldoorn: “Die stukken kun je overal wegbrengen.”