Opperkoopman

Sail is een echt Nederlands feest met haringkramen, kermisexploitanten en talloze andere verkopers van wie de grootste zich sponsors noemen.

Sponsors zijn ondernemingen die 'relaties' uitnodigen voor een partijtje aan boord van andermans schip. Zo was de Batavia, de fraaie replica van het gelijknamige VOC-schip uit de zeventiende eeuw, na twaalf uur 's middags bezet met kennissen van ING, die bank die nog maar enkele maanden geleden à la De Ruyter een succesvolle raid op Londen uitvoerde.

Tjerk Westerterp, voorzitter van de stichting die de Batavia beheert, toonde zich geïrriteerd over die ING-ontvangsten “waar wij geen cent voor krijgen”. Dat is begrijpelijke taal van de voorzitter die zich graag 'opperkoopman' noemt. Bij de volgende Sail, over een jaar of vijf, krijgt Westerterp wellicht een nieuwe kans. Alle Nederlandse feestjes - Sail, terugkeer van blauwhelmen, Elfstedentocht - zijn tegen die tijd vrolijke Endemolprodukties met veel virtual reality geworden. Als een ware VOC-opperkoopman uit de Gouden Eeuw laat Westerterp dan ongewenste bezoekers door musketiers van de Batavia verjagen. Aangezien ook niemand meer weet wat virtual is en wat reality zullen de afgeslagen relaties dat een goede grap van hun bank vinden. En rustig een haring gaan eten.