past in 'panoramablik' Magellan

NEW YORK, 9 AUG. Het Magellan Fund, dat zijn belang in KLM onlangs tot 7 procent heeft verhoogd, is het grootste beleggingsfonds in aandelen in de Verenigde Staten. Magellan is onderdeel van Fidelity Investments, een beleggingsfonds met ongeveer 200 subfondsen dat zijn zetel heeft in Boston.

Het rendement op Magellan in 1994 was 9,37 procent. Over de afgelopen vijf jaar was het 14,33 procent en over de afgelopen tien jaar was het 17,59 procent. Voor de eerste zes maanden van dit jaar staat Magellan op iets meer dan 25 procent. Het bedrijf geldt als machtig en succesvol.

Volgens de laatste jaaropgave had Magellan al 4,5 miljoen aandelen KLM ter waarde van 133,6 miljoen dollar. Magellan heeft daarnaast ook belangen in een andere Nederlandse multinational, Philips, maar is niet speciaal geïnteresseerd in Nederland. Een Fidelity-woordvoerder ziet geen verband tussen de beleggingen. “Bovendien geven wij geen commentaar op afzonderlijke bedrijven”, aldus woordvoerder Don Criniti.

In het meest recente jaarverslag van het Magellan Fund, gedateerd 31 maart, zegt Magellan-topman Jeff Vinik: “Het fonds heeft minder dan 5 procent in internationale beleggingen, zoals Nokia en Ericsson in de mobiele telefonie, KLM in de luchtvaartindustrie en Philips NV in de halfgeleidersindustrie. In het algemeen vind ik dat de best gepositioneerde, best geleide en meest concurrerende bedrijven in de wereld in de VS zetelen.” Magellan had op dat moment 7,7 miljoen aandelen Philips ter waarde van 262,6 miljoen dollar.

Eind vorig jaar kwam Magellan in het nieuws door een rekenfout van 2 miljard dollar. Een accountant had ergens een minnetje vergeten. Wall Street was op zijn qui- vive en geruchten gingen dat hier beleggingen in derivaten een rol speelden. De storm ging echter weer gauw liggen: het was een rekenfout. Door de omvang van zijn kapitaal kan het Magellanfonds markten in beweging brengen. Als je zoals Magellan 11 miljoen aandelen IBM hebt en je wilt die verkopen, dan moet je dat voorzichtig doen om de koers niet te beïnvloeden.

Fidelity Magellan heeft volgens de laatste officiële opgave slechts 6,6 procent van zijn kapitaal in de transportsector, waartoe ook de KLM behoort. Het is niet verbazingwekkend dat Magellan het belang in dat aandeel uitbreidt. Magellan ziet namelijk de cyclische aandelen als aantrekkelijk. Jeff Vinik doet in het septembernummer van Kiplinger's, een 'personal finance magazine', uit de doeken wat zijn beleggingsfilosfie voor de jaren negentig is.

Als de 36-jarige Jeff Vinik zijn mond opendoet houdt Wall Street de adem in. Niet alleen omdat hij 50 miljard dollar in zijn portefeuille heeft, maar ook omdat hij succesvol is. Voor de eerste zes maanden van dit jaar staat het rendement van zijn fonds op 25,6 procent. Iemand die een dergelijk rendement haalt in een miljardenfonds heeft altijd gelijk. Vinik zit pas drie jaar in zijn huidige functie maar hij heeft zich al ruimschoots bewezen. Magellan had niet alleen een prachtig gemiddeld rendement, het groeide sinds 1992 alleen al met 30 miljard dollar.

Hoe doet hij dat? Allereerst heeft Vinik in drie jaar tijd zijn beleggingsportfolio teruggebracht van achthonderd naar 475. Vinik heeft bovendien de nadruk meer gelegd op beleggingen in middelgrote bedrijven. Het belangrijkste en kenmerkendste is echter dat Vinik nu 45,1 procent in technologiebedrijven heeft belegd. In 1990 was dat percentage nog 5,7. Van de tien grootste beleggingen (in volgorde: IBM, GM, Intel, Hewlett Packard, Motorola, Texas Instruments, Oracle, Applied Materials, Micron Technologies, Nokia) zijn er negen afkomstig uit de hi-tech-sector. Daarachter komt nog een hele rits technologie-aandelen, want die eerste tien vertegenwoordigen slechts 17 procent van het portfolio.

Magellan heeft verder 12,5 procent in de financiële sector, 8,6 procent in machines en gereedschap, 8,3 procent in duurzame goederen en 6,6 procent in transport.

Vinik zegt dat hij een panoramablik op de toekomst van de economie heeft en met dat als uitgangspunt bekijkt hij vervolgens welke bedrijven het best in die toekomstvisie passen. De jaren zeventig waren goed voor de energie-aandelen en de jaren tachtig waren de periode van de consumentenaandelen. “In de jaren negentig lopen de cyclische industrieën, de bedrijven die met kapitaal te maken hebben en technologie voorop”, verklaarde Vinik in Kiplinger's. “Dan denk ik dat er goede kans is dat cyclische aandelen, financiële aandelen en technologie de marktleiders zullen zijn.”

Met de belangstelling voor cyclische aandelen in het achterhoofd is interesse in luchtvaartmaatschappijen geen verrassing. Kennelijk denkt Vinik dat KLM er goed voorstaat of dat het aandeel ondergewaardeerd is. De aandacht voor de cyclische sector verklaart Vinik met de stelling dat de VS een recessie zal weten te vermijden. Kortom, de prijs van de cyclische aandelen zal naar verhouding laag blijken te zijn en beleggers zullen daar hun geld in willen steken.