Geld spoorwegen voor Europees glasvezelnet

BRUSSEL, 1 AUG. De aandeelhouders van de telecom-maatschappij Hermes - elf Europese spoorwegmaatschappijen en het Amerikaanse telecom-bedrijf GTS - hebben gisteren in Brussel geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een paneuropees glasvezelnetwerk. Dat moet dienst doen als een “telefoonmaatschappij voor telefoonmaatschappijen”, aldus de topman van de Nederlandse Spoorwegen, R. den Besten, tevens voorzitter van Hit Rail. Medio volgend jaar moeten twaalf Europese steden in vijf landen met elkaar verbonden zijn via het netwerk. Medio 1999 dienen 55 steden in heel West- en Centraal Europa met elkaar te zijn verbonden via een zeer geavanceerd netwerk dat in staat is data, spraak en beelden in samenhang over te brengen. Hoeveel geld de aandeelhouders beschikbaar stellen is niet duidelijk. Het gaat in totaal om investeringen van meer dan een miljard gulden. Siemens, Alacatel en AT&T zijn overgebleven als kandidaten om het netwerk aan te leggen. Hit Rail is een samenwerkingsverband van de spoorwegmaatschappijen van Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De maatschappijen hebben een gelijk aandeel. Hit Rail zou aanvankelijk twee derde van de aandelen in Hermes in handen krijgen, maar onlangs besloten de aandeelhouders - Hit Rail en GTS - tot een gelijke verdeling. Het Europees netwerk sluit aan op nationale plannen. In ons land hebben de NS het plan voor een nationaal telefoonnet niet laten varen, hoewel onlangs de kabelmaatschappijen besloten de band met de Spoorwegen te verbreken en zelfstandig te streven naar een telefoonmaatschappij naast PTT Telecom. Het ministerie van verkeer en waterstaat steunt het streven naar koppeling van Hermes met andere communicatiesystemen in ons land. Het gaat daarbij om de systemen van de Rotterdamse haven (Intis), de luchthaven Schiphol (Cargonaut) en de wegvervoerders (Tradicom). (ANP)