Geen boycot van Franse produkten

ROTTERDAM, 29 JULI. De voorgenomen kernproeven van Frankrijk bij het atol Mururoa in de Stille Oceaan hebben tot nu toe geen invloed op het koopgedrag van de Nederlandse consument. Ook is er geen sprake van een boycot van Frankrijk als vakantieland. Grote reisorganisaties als Arke en Holland International hebben geen enkele annulering ontvangen van reizigers die om principiële redenen Frankrijk boycotten.

Een rondgang langs delicatessenzaken, slijters en drogisterijen leert dat de Franse produkten momenteel even gemakkelijk in de boodschappentas glijden als enkele maanden geleden. Ook grote concerns zoals Vendex en Albert Heijn zeggen dat er met de verkoop van Franse produkten niets aan de hand is.

De realiteit staat haaks op een onderzoek van bureau Telepanel Amsterdam van ruim drie weken geleden. Daaruit bleek dat tweederde van de ondervraagden meende dat een boycot een goede zaak zou zijn als protest tegen het Franse besluit weer kernproeven te nemen. In Australië, Nieuw Zeeland en Japan is wel een consumentenboycot gaande. Ook in Scandinavië en Duitsland geven consumenten signalen af richting Frankrijk.

Alleen de Nederlandse importeurs van Franse auto's hebben de afgelopen weken via een handvol brieven wat geproefd van een anti-stemming. Een aantal briefschrijvers maakte duidelijk dat zij afzien van het kopen van een Franse auto vanwege de kernproeven.

Een maand geleden riepen dertig Nederlandse vredesorganisaties op tot een boycot van Franse wijnen. Greenpeace-Nederland doet daar niet aan mee en is zelfs tegen een boycot. Mevrouw F. Stelling uit Alphen aan den Rijn, een van de initiatiefneemsters tot de actie Boycot Franse wijnen is toch positief over het verloop van de boycot. “Overigens beperkt de actie zich voornamelijk tot individuele acties van consumenten. Zo gaan actievoerders de straat op met posters en stickers met de oproep Franse wijnen te boycotten. De reacties van de mensen op straat zijn positief en ondersteunend”, aldus mevrouw Stelling.

Zondag is er op het Domplein in Utrecht om 12.00 uur een herdenking in verband met vijftig jaar Hiroshima, waarbij ook aandacht wordt besteed aan Mururoa. Bij deze herdenking zullen ook actievoerders van de boycot Franse wijnen hun stem laten horen.

Het Franse bedrijfsleven hoopt dat de desinteresse voor een boycot in ons land aanhoudt, want de Nederlandse belangen zijn voor enkele bedrijfstakken niet gering. Zo importeerde Nederland vorig jaar voor bijna een half miljard gulden aan Franse wijnen. Aan Franse melk, boter en kaas besteedden de Nederlanders ruim 420 miljoen.

Van alle consumentenprodukten zijn de Franse auto's het belangrijkste. Nederland importeerde 63.000 Franse auto's met een totale waarde van 1,1 miljard gulden. Verder zijn ook fruit (160 miljoen) en parfums en reukwaters (bijna 100 miljoen) niet onbelangrijk. (ANP)