Ferry met averij dient langer te kunnen drijven'

LONDEN, 29 JULI. De Britse regering moet snel maatregelen nemen om te garanderen dat veerboten met zware averij lang genoeg kunnen blijven drijven om de passagiers te evacueren. Dit staat in een rapport van de transport-commissie van het Britse Lagerhuis, dat gisteren is vrijgegeven.

De commissie startte het onderzoek naar de veiligheid van transport over het kanaal begin dit jaar naar aanleiding van de ramp met de Estonia in november vorig jaar. De huidige internationale wetgeving eist maatregelen die er voor zorgen dat zeeschepen bij een zware aanvaring een half uur blijven drijven. Alle veerboten die personenauto's en vrachtwagens vervoeren moeten deze norm voor het jaar 2007 invoeren.

Uit een rapport van het Britse ministerie van transport bleek dit jaar dat slechts 27 van de 62 'RO-RO veerboten' die op Britse havens varen aan SOLAR 90 voldoen.

De commissie wil dat de Britse regering in november op de volgende conferentie van de International Maritime Organisation (van de VN), moet aandringen op een snellere invoering van SOLAR 90. Als dit niet lukt moeten de norm in Westeuropees verband binnen vier jaar verplicht worden gesteld.

De commissie pleit voorts voor een aanscherping van de richtlijn. “De huidige norm eist dat veerboten een half uur blijven drijven, maar dat geldt niet in een ruwe zee”, zei commissie-lid P. Flynn. Daarnaast vindt de commissie het onwaarschijnlijk dat 'duizend tot tweeduizend mensen binnen 30 minuten van een veerboot geëvacueerd kunnen worden'. De 'drijfnorm' moet volgens de commissie worden opgevoerd tot twee uur.