Mac zij met ons

John Lennon beweerde al dat de Beatles 'populairder' waren dan Jezus Christus. Maar de gebroeders McDonald, oprichters van de wereldwijde fastfoodketen, hebben die status nu werkelijk bereikt, samen met andere symbolen van het kapitalisme. Het 'M'-teken van McDonald's, de schelp van oliemaatschappij Shell en de driepuntige ster van autofabrikant Mercedes zijn bekender dan het christelijke kruis, zo blijkt uit een onderzoek van het Internationaal Olympisch Comité onder 7.000 mensen in zes landen. In Duitsland, Australië, India, Japan, Groot-Brittannië en de VS herkende 88 procent van de deelnemers de symbolen van Shell en McDonald's - een magere 54 procent kon het christelijke kruis thuisbrengen. Het Olympisch comité had ook goed nieuws. De Olympische ringen werden door 92 procent herkend en zijn daarmee het meest bekende niet-commerciële symbool, met een straatlengte voorsprong op het kruis. Degenen die beweren dat commercie en reclame wereldwijd de rol van religie als cultuurdrager overnemen lijken gelijk te krijgen.