KLM bestelt voor 1,5 mld aan vliegtuigen

ROTTERDAM, 28 JULI. De KLM zal nog dit jaar voor ongeveer 1,5 miljard gulden zestien tot achttien nieuwe vliegtuigen bestellen voor haar Europese lijnennet. Ruim de helft van die nieuwe vliegtuigen is bestemd voor de KLM zelf, de rest voor haar 90-procents-dochter Transavia.

De order kan nog aanzienlijk hoger uitvallen omdat de luchtvaartmaatschappij overweegt ook nog enkele grote Boeing 747-400 toestellen aan haar vloot toe te voegen. KLM-bestuursvoorzitter P. Bouw zei dit gisteravond in het Amerikaanse Seattle, waar vandaag in Boeings hoofdkwartier de eerste Boeing 767 aan de KLM wordt overgedragen.

Van dit middelgrote vliegtuig met ruim 200 stoelen heeft de KLM er tot nu toe tien besteld met een optie op nog eens vier toestellen. Bij de order van 1,5 miljard moet de KLM nog kiezen tussen een aantal nieuwe versies van de kleine Boeing 737 (de 737-600, -700 en -800 met tussen de 108 en 189 stoelen) en vergelijkbare toestellen van de Europese Airbus-familie (de A-319, -320 en -321). Hoewel de Airbussen met hun volledig gecomputeriseerde vliegsystemen geavanceerder zijn, wordt de kans toch het grootst geacht dat de KLM weer zal kiezen voor haar traditionele hofleverancier Boeing. Bouw zei ook dat de KLM bij deze order mogelijk zal opteren voor een wat groter toestel als de B 757 (een 180- tot 230-zitter). De KLM-topman: “De groeiende congestie op de luchthavens in Europa dwingt ons op deze markt over te stappen van kleinere naar grotere vliegtuigen”.

Bouw zei ook dat voor het einde van dit jaar een besluit zal vallen over de vervanging van vier Fokker F28 van dochteronderneming Cityhopper. Volgens Bouw hangt het onder meer af van het kostenniveau van de vliegers - een indirecte verwijzing naar het te hoog geachte loonniveau van de KLM-vliegers - of de nieuwe toestellen bij Cityhopper of wel bij een andere regionale partner zullen worden ondergebracht. Hij denkt daarbij vooral aan Air UK, waarin de KLM een belang heeft van 45 procent en die voor de KLM steeds meer verbindingen tussen Schiphol en Britse bestemmingen onderhoudt.

De KLM-leiding liet gisteren verder weten dat er een nieuwe vervoersklasse wordt ontwikkeld voor de vrije-tijdsmarkt. De KLM-'dochters' Transavia en Martinair zullen worden gebruikt voor dit “derde klasse KLM-vervoer” dat op lijndienstbasis zal worden gevlogen onder het label van de KLM. “Chartervliegvervoer is door de tijd achterhaald”, aldus KLM-president P. Bouw. In zijn visie wordt chartervliegen geheel vervangen door aan seizoensomstandigheden aangepaste lijndiensten. Dit gebeurt via een door de KLM opgestelde dienstregeling en het gevolg is dat de KLM-groep - waaronder Martinair, Transavia, Air UK en het Duitse Eurowings - in de markt nog meer als eenheid zal optreden.