Glijbaan

Het Barneveldse automatiseringsbedrijf Baan schudt makkelijker giganten als het Amerikaanse Oracle en het Duitse SAP van zich af bij het binnenslepen van een miljoenenopdracht van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing, dan dat het zijn aandeelhouders gelijktijdig van winstcijfers voorziet. Bij de beursgang van Baan in mei aan de Amsterdamse effectenbeurs en de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq - het walhalla voor snelle groeiers in de automatiseringssector - merkte een analist op dat het met Baans produkten wel goed zit. Ze moesten volgens hem nu de omslag maken van research driven naar marketinggerichte organisatie. Geen eenvoudige opgave, voegde deze analist daar nog aan toe. Profetische woorden, zo bleek dezer dagen. De eerste keer dat na de beursgang kwartaalcijfers gepubliceerd moesten worden, gleed Baan uit. Amerikaanse aandeelhouders kregen de - overigens uitstekende - cijfers een dag eerder dan de Nederlandse. Baan legt de schuld bij het ingehuurde pr-bureau. Dat zou dinsdagavond door een computerstoring niet in staat zijn geweest persberichten te versturen. Baan (1000 werknemers, 200 miljoen gulden omzet en 1,7 miljoen winst in 1994) maakt zich er daarmee wel erg eenvoudig van af. In plaats van woensdagochtend direct met de Amsterdamse beurs contact op te nemen, wachtte het tot het middaguur met het in Nederland publiceren van de cijfers. Reden voor de commissaris voor de notering alle in de ochtend gedane transacties door te halen. Baan is groot geworden met software die bekend staat als Enterprise Resource Planning (ERP) Systems: programmatuur voor logistiek en financieel beheer van processen in industriële ondernemingen. Het bedrijf moet duidelijk nog wennen aan zijn nieuwe status als publieke onderneming. Vooralsnog gaat het beheersbaar maken van informatiestromen voor derden Baan aanmerkelijk beter af dan het beheersen van de eigen informatie.