'Ambitie om gedegen groot te worden'

Het kantoor van Geert Wirtjes meet niet veel meer dan drie bij drie meter. Op een archiefkast staan twee printers, een fax en een kopieerapparaat, op het bureau een groot beeldscherm, een toetsenbord en een draadloze muis, op de vloer een 'zware' computer met een geluidsbox. “In het begin ging ik alleen naar klanten toe, bang dat ze deze ruimte niet professioneel genoeg zouden vinden. Nu heb ik dat niet meer. Klanten vinden gelukkig het produkt veel belangrijker.”

'Geautomatiseerde Marketing Verbeelding' staat op een bescheiden bordje bij de woning in de stad Groningen. Wirtjes (25) doet de deur open. Zijn gezicht is bruin (“een paar dagen wezen zeilen”), hij is correct gekleed. Het kantoor van GMV lijkt een voormalige studentenkamer. “Dat is het niet”, zegt hij vastberaden. In het pand waar hij de kamer huurt zit nog een bedrijf.

Wirtjes klapt meteen een map open en laat sheets zien die hij voor bedrijven heeft gemaakt. De eerste is blauw, met een paar regels tekst en een driedimensionale achtergrond. “Een sheet van enkele tientallen guldens.” De sheet is gemaakt voor Philips, één van zijn opdrachtgevers. Hij vertelt al meer voor dergelijke grote bedrijven te hebben gedaan.

“Marketing ondersteunen met beeld”, zegt Wirtjes over zijn bedrijf. Hij levert bedrijfspresentaties: op sheets, met multi-media en onlangs zelfs met z'n eerste lasershow. Voor gemeenten en projectontwikkelaars maakt hij driedimensionale afbeeldingen en computeranimaties van bouwprojecten. Aan het midden- en kleinbedrijf verkoopt hij geautomatiseerde archiefsystemen. In de kinderschoenen staan 'kabelkrant-achtige' produkten voor hotels en bungalowparken. Multi-media betekent voor hem “het inzetten van het juiste medium voor het doel dat je wil bereiken. Dat betekent dat je dus niet meteen een CD-i of CD-Rom laat persen. Dat lijkt wel interessant maar het is vaak alleen maar duur.”

Een bewuste keuze om eigen baas te worden maakte hij niet. Het begon door zijn studie bedrijfskunde en zijn hobby zeilen. Voor een zeilevenement zocht Wirtjes, toen nog student, een geldschieter voor 15.000 gulden. “Voor een potentiële sponsor had ik een marketingplan gemaakt. Maar het leek nergens op. De directeur zei: “Ga maar naar huis en bedenk iets beters.” Vervolgens kwam hij op het idee om een mailing te doen met diskettes. “Toen was dat nog origineel. De directeur zag wat in het idee en het sloeg aan. Het leverde een respons op van tachtig procent. Ongekend hoog.”

Het succes motiveerde om door te gaan. Het lukte hem aan een aantal bedrijven door hem geprogrammeerde 'maatwerkpakketten' te verkopen. Hij bracht 100 gulden per uur in rekening en kreeg voor veel projecten ook nog eens studiepunten. “Zo had ik een goede studietijd”, lacht Wirtjes. “Ik was niet zo wetenschappelijk ingesteld, meer praktisch.” Met zijn decaan regelde hij vervolgens dat hij als afstudeerproject een bedrijfsplan en een marktonderzoek voor een eigen bedrijf mocht maken.

Dat was een jaar geleden. Hij heeft veel aan een paar docenten gehad. “Ze hebben me altijd voorgehouden dat de kennis die je verkoopt waardevol is en je er een reele prijs voor kunt vragen.” Hij vraagt nog geregeld advies aan één van zijn docenten. Vooral in de eerste maanden na zijn afstuderen kon hij dat goed gebruiken. Tijdens zijn studie bijverdienen, dat was wel iets heel anders dan het runnen van een eigen bedrijf. “Een lijn voor de lange termijn uitstippelen en er financieel helemaal van afhankelijk zijn. Dat viel me niet mee.”

Hij rekende zichzelf eens voor: “Als ik nu 1000 declarabele uren per jaar maak à 100 gulden per uur, dan heb ik nog maar een omzet van een ton.” Daar schrok hij van. “Een nieuwe computer die ik om de anderhalf jaar moet kopen, kost alleen al 30.000 gulden.”

Toch het ging hem al snel voor de wind. Hij geeft vooral hoog op van de samenwerking met Plan- en Adviesburo Snijder uit Veendam. “Bij bouwprojecten geven zij de financiële ondersteuning en ik de visuele.” Die samenwerking is volgens hem uniek. Met computeranimaties kan hij toekomstige bouwwerken van alle kanten laten zien. De voornaamste opdrachtgevers zijn gemeenten, die zijn werk vooral goed kunnen gebruiken bij de “communicatie met belangengroepen”. Hij werkt veel goedkoper dan de 'artist-impressions' die architecten leveren. “Als het plan wordt bijgewerkt, maken zij een nieuwe tekening van ongeveer 2000 gulden. Daarentegen verander ik even iets in het programma en maak een nieuwe print voor een fractie van die prijs.”

Wirtjes heeft de ambitie om “gedegen groot te worden”. Vanaf het begin groeit het aantal klanten. Hij kan het werk niet meer alleen aan. Vanaf augustus is GMV geen eenmansbedrijf meer, want hij neemt dan iemand in dienst. “Leiding geven en op zoek naar marktniches. Daar kan ik me dan mee bezighouden.”

Hij kijkt tamelijk ombekommerd naar de toekomst. “Het lukt of het lukt niet. Als het lukt, zal ik goed verdienen. Lukt het niet, dan kan ik alsnog gaan solliciteren. Maar voorlopig heb ik het druk genoeg.”